Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

BRA satsar på större flygplan och fler resmål – vill bli lokal hjälte

Det nya inrikesflyget BRA blir ett lyft för regionen.
Det lovade regionchefen Eva Nyh Hederberg vid företagsfrukosten i Härnösand.
Större plan och fler destinationer ska vara en del av framgångsreceptet.

Annons

Det var kvinnorna som intog scenen på företagsfrukosten på St: Petri logen och sist ut bland gästerna var Eva Nyh Hederberg för det nya flygbolaget BRA (Braathens regional airlines).

Sedan den 29 februari i år är Sundsvallsflyg nu en del av det nya inrikesflyget med 13 destinationer dagligen till navet i Bromma.

Läs mer: Häng med på företagarfrukosten i Härnösand – vi sänder live

– Vi har 41 procent av marknadsandelarna på inrikesflyget och vi kan nu ta ett större helhetsgrepp om våra resenärer. Vi har anpassat våra avgångar och det ska bli mycket enklare att flyga vidare från Bromma till exempelvis Malmö, säger Eva Nyh Hederberg.

En stor publik hade lockats till företagsfrukosten i Härnösand.

Fler resenärer underlättar även en effektivare marknadsföring. Höga kusten är ett starkt varumärke och kryssningsfartyget Birkas marknadsföring här med tre turer är något som flygbolaget vill sprida till resenärer på alla sina destinationer.

Läs mer: Så blir du succéföretagare – här är Jerry Engströms tips

BRA i Sverige består av åtta regioner varav en är Sundsvall/Östersund. Just nu tittar man på en direktresa till Köpenhamn i september för att förlänga sommaren.

– Vi tror mycket på vårt nya inrikesflyg och hoppas få en "local hero" stämpel på oss, säger Eva Nyh Hederberg.

Under företagsfrukosten berättade även Susanne Öberg, regionchef LRF, om livsmedelsproduktionen i länet.

Susanne Öberg, regionchef LRF, uppmanar konsumenterna att köpa mer svensk ost.

– Vår största utmaning är att konsumenterna måste köpa mer svensk ost. Det går tio liter mjölk för att producera en ost och överproduktionen av mjölk i världen används till att dumpa ostpriserna, säger Susanne Öberg.

Johanna Toft var den tredje gästen och berättade om sitt arbete med affärsutveckling. Hon har nu flyttat hem till länet från London och hjälpr företag att bli bättre på affärsnätverket Linkedin samt styrelsearbete och förhandlingsteknik.

Sofia Junewik, upplevelseproducent på Birka, berättade att många resenärer redan bokat utflyktspaket.

I publiken återfanns även Sofia Juniwik, upplevelseproducent för Birka cruises, och hon berättade att de tre kryssningsturerna längs norrlandskusten var fullbokade och att 400 resenärer hade bokat utflyktspaket, bland annat till Murberget i Härnösand på nationaldagen.

Mer läsning