Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är de nya hastigheterna i länet – många 90-skyltar försvinner

Det blir höjningar och sänkningar av hastigheterna på länets vägar. Åtgärderna ska minska antalet döda i trafiken och påverka miljön positivt.

Annons

Läs mer: Sänkt hastighet ställer till problem

Arbetet påbörjas i sommar och genomförs i tre steg. Förutom skyltbyten handlar det också om förbättringsarbeten längs länets vägar.

Vi har tagit del av Trafkverkets kommande vägplan som sträcker sig från 2016 fram till 2025.

En plan som ska minskas antalet dödade och svårt skadade och minska utsläppen av koldioxid.

– Sänkt hastighet sparar liv på vägarna, säger Ingela Öhrling, samhällsplanerare på Trafikverket region mitt i Härnösand.

Läs mer: Omskyltning lurade turister

Enligt planerna får 152 kilometer av länets vägar sänkt hastighet till 80 km /timm fram till 2025. Det handlar om vägar som saknar mitträcken och där det finns risk för möteskollisioner.

I princip försvinner 90 km/tim som ersätts med 80 km/h. Under 2016 ska Timmervägen i Sundsvall (väg 622) och vägen mellan Bollstabruk och Nyland (väg 333) utredas och därmed få sänkt hastighet.

– Sänkt hastighet och fler mitträcken sparar liv, säger Ingela Öhrling.

– Timmervägen har fått en ökad trafikbelastning underde senaste åren och förväntas få mer tung trafik, därför bedömer vi att hastighetsgränsen bör sänkas till 80 km/m. Men våra intentioner är att den ska få mitträcken i framtiden och då kan hastigheten höjas till 100 km/h, säge rIngela Öhrling,

På vissa vägsträckor kommer man att få behålla hastighetsgränserna. Det är de sträckor som har lägre trafikmängder, under2000 fordon/dygn. Det beror på att där är sannolikheten att man ska möta någon på fel körbana är betydligt mindre.

På E4 kommer dagens 90-vägar att höjas till 100 km/tim, bland annat sträckan Ullånger-Docksta som byggs om med mitträcken.

Annan orsak att man vill minska koldioxidutsläppen med en jämnare hastighet. En annan faktor är att man vill minska restiderna inom länet.

– Vi är medvetna om att det ger en ökad miljöbelastning med en höjning av hastigheten, men det ger samtidigt kortare restider som också ingår i vårt uppdrag, säger Ingela Öhrling.

70 skylten för vara kvar ett tag till. Däremot försvinner 90-skyltarna.

Trafikverkets statistiker har räknat ut att de sammantagna effekterna i Västernorrlands län beräknas uppgå till ungeför tio färre dödade och svårt skadade per år och minskade CO2-utsläpp motsvarande 9000 ton per år.

Justeringen av hastighetsgränserna ska även leda till att plottrigheten med olika hastighetsgränser minskas. Det ger också en bättre anpassning till övriga länder i Europa.

Trafikverket har haft ett omfattande samråd med länets kommuner i arbetet med att ta fram den nya hastighetsgränserna. Den kommer nu att gå ut på remiss till länets kommuner och länsstyrelsen.

Kostnaderna för satsningarna ska inrymmas i Trafikverkets ordinarie anslag från staten.

Vägar med mindre än 2000 passerade forden per dygn påverkas inte av de nya hasigheterna.

Här höjs hastigheten 100 km/tim: E4 Ullånger Docksta 100 km/tim (genomförs 2018-2020)

Här sänks hastigheten till 80 km/tim: Väg 622, Väg 86-E4 (2016), Kovland-Indal (2019), väg 87 Graninge-Östeforse (2019), Rv 90 Tjäll-Ed (2020), E4-Bollstabruk (2020), Väg 333 Bollstabruk-Nyland (2016), Väg 352 Örnsköldsvik-Hanbäck (2017), Väg 348 Överhörnäs-Moliden (2022), Väg 348 Mellansel-Bredbyn (2022), Rv 83 Alby-Ånge-Näset (2021), E14 Blåberget-Berg (2024), E14 Berg-Fränsta (2024), E14 Fränsta (2024), E14 Fränsta-Näset (2024)

Mer läsning