Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få fälls för mobilanvändande i trafiken – polisen: "Det handlar om tolkningar"

I december 2013 infördes en lag som förbjuder mobilanvändning i trafiken – om det påverkar körningen negativt. Trots det har bara 23 fall lett till åtal inom de fyra nordligaste åklagarmyndigheterna.
"Vi har kanske rapporterat en eller två. Det är svårt när det handlar om tolkningar", säger Dick Danielsson, kommunpolis i Örnsköldsvik.

Annons

Få åtal har väckts när det gäller användandet av mobiltelefoner i trafiken.

Titt som tätt framförs fordon, inte minst personbilar och eu-mopeder, på ett sätt som är både trafikfarligt och oansvarigt. Lik väl är lagen, som infördes för drygt två och ett halvt år sedan, svår att efterleva för polisen.

Sammantaget är det bara ett land i Europa – Sverige – där det fortfarande är tillåtet att använda mobiltelefoner i trafiken, även om det från och med 1 december 2013 har blivit vissa begränsningar.

– Om vi ser något misstänkt rapporterar vi självklart detta, säger Dick Danielsson.

– Samtidigt måste det vara något som visar att den som kör har uppträtt trafikfarligt, typ att man har kört vingligt.

Dick Danielsson tycker allmänt att användandet av mobiler har gått lite för långt.

– Många människor har blivit beroende av sina mobiltelefoner. Mitt budskap är att det inte är lämpligt att använda mobiltelefoner i trafiken. Det kan uppstå farliga situationer, man måste tänka sig för, säger Dick Danielsson.

En trafikberedare inom åklagarmyndigheten berättar att han hoppas att lagen ska förändras och att dagens bötesbelopp också måste ses över.

– Om övriga Europa anser att det inte ska vara tillåtet att använda mobilen i samband med färd i trafiken, då kan man ju tycka att det är märkligt att det ska vara tillåtet i Sverige, säger han.

– Och böterna, 1 500 kronor, kan man ju också diskutera. I Danmark har man exempelvis dagsböter och då kan det normalt röra sig om mellan 10 000 och 12 000 kronor. Det måste vara avskräckande.

När lagen infördes för drygt två och ett halvt år sedan fick den genast kritik för att vara tandlös. I klartext sägs att man får köra samtidigt som man använder mobil och annan kommunikationsutrustning, men bara om det inte påverkar vårt körsätt negativt, eller "inverkar menligt", som det står i lagtexten.

– Det vi ska göra är mer riktade kontroller, men det kan vara svårt när man ska beskriva det trafikfarliga. Det handlar om tolkningar, säger Dick Danielsson.

Hittills sedan december 2013 har bara 23 fall lett till åtal i de fyra nordligaste åklagarmyndigheterna, det vill säga Sundsvall, Östersund, Umeå och Luleå. Flest var det 2014, då 13 fall ledde till åtal. Hittills i år har bara 3 fall gått vidare till åtal.

Samtidigt handlar det om 15 strafförelägganden 2015, 39 stycken 2015 och 17 hittills i år. Det vill säga när den misstänkte har erkänt direkt på plats.

Även trafikutskottet anser att lagen är menlös och därför vill de se att regeringen får till en lagändring, som ska förbjuda handhållen mobiltelefoni i samband med bilkörning.

Läs mer: Mobiltelefonpratarna är vår största trafikfara

Läs mer: Oklara följder av nya mobilregler

Mer läsning

Annons