Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drömmen gick i uppfyllelse – Simon och Tove flög luftballong över Höga kusten

Piloten Simon Josefsson har länge drömt om att få flyga varmluftsballong över Höga kusten. I måndags gick drömmen i uppfyllelse, och flygningen överträffade alla förväntningar.

Annons

Piloten Simon Josefsson, som driver ett eget varmluftsballongföretag hemma i Eksjö i Småland, har tävlat på flera platser runt om i Europa. Han har varit på SM, EM och VM och på det sättet Österrike, Ungern, Polen, Danmark och Litauen. I Österrike flög han över Alperna på 5000 meters höjd, men måndagens flygning över Höga kusten var något alldeles extra.

– Det är den vackraste platsen jag har flugit över, säger Simon Josefsson som har flugit hundratals gånger.

Tillsammans med sin sambo Tove Liedgren och hennes faster startade de på busshållplatsen i Veda, flög över Högakustenbron, längst Ångermanälven, över Sandöbron och till sist landade de på Svanö.

Simon Josefsson styrde varmluftsballongen över bland annat Högakustenbron.

– Att ha utsikt över havet, älven, broarna och alla nivåskillnader skapar en kontrast som bildar jättemycket skönhet, säger Simon Josefsson.

– Jag har varit med på ett 30-tal flygningar, men denna flygning är helt klart den bästa, kanske också för att det var över mina hemtrakter, berättar Tove Liedgren.

Josefsson har planerat flygningen i ett och ett halvt år. Han har förberett sig genom att läsa in sig på kartan och läsa på om lokala väderfenomen. Den senaste veckan har det varit en intensiv planering då han har fixat tillstånd från trafikledningen på Höga kusten airport och kollat upp militära skyddsområden. Och i måndags var äntligen alla vindförhållanden perfekta.

–Det får vara en maxvind på fem meter per sekund och vindriktningen måste vara konstant, förklarar Simon Josefsson.

Inför en flygning fastställer han en prognos tillsammans med en flygmeterolog. På själva flygdagen släpper han upp små heliumballonger för att se om prognosen stämmer. Varmluftsballongen styrs genom att man stiger och sjunker, då vindarna går åt olika riktingar, på olika höjd.

– Den kluriga biten är ju att styra och att kunna landa precis där man har tänkt sig. I Höga kusten finns det egentligen bara en ideal landningsplats, och där landade vi också, säger Simon Josefsson.

Läs också: Ulvön ett paradis på sommaren: "Det är som att bo i ett vykort"

Men att Simon Josefsson lyckades landa på den uppodlade åkermarken på Svanö som han hade planerat, är inte så förvånande. Han har nämilgen kommit trea i SM och fått fina placeringar i både EM och Junior-VM. I mästerskapen går det just ut på att släppa ner en markering, som ser ut ungefär som en ärtpåse med en lång svans, vid ett bestämt mål. Närmast vinner.

– Det är i samband med tävlingar som det finns risker. Det är 120 ballonger i luften samtidigt och det är stor risk för kollision, säger Simon Josefsson.

– Det är läskigt att stå och kolla på, du har ju dessutom berättat att ni flyger under tuffare förhållanden då, säger Tove Liedgren.

– Annars är luftballong ett av de säkraste sätten att flyga på. Det enda som är riskfyllt är pilotens enskilda omdöme, förklarar Simon Josefsson.

Simon Josefsson och Tove Liedgren har flugit tillsammans flera gånger förut, men måndagens flygning var den första över Höga kusten.

Förarbetet är extremt viktigt. Startplatsen väljs utifrån vinden i förhållande till var ballongen ska landa. Startplatsen kan alltså skilja sig åt, även om det är sammma mål varje flygning. Efter alla nogranna förberedelser kommer belöningen.

– Naturupplevelsen, svarar paret i kör på frågan om vad det bästa med att flyga är.

– Man får en 360-gradersvy över landskapet. Det går aldrig att få annars, säger Tove Liedgren.

– Man blir väldigt lugn. Eftersom man flyger med vinden är det knäpptyst, man kan höra alla röster från marken och ljudet från vattnet. Man blir ett med naturen eftersom ballongen måste följa vindarna. Det går inte att övervinna naturen med en ballong. Det är en otrolig naturupplevelse, berättar Simon Josefsson.

Läs också: Skuleberget en given turistmagnet: "Det är helt galet i år"

Under denna flygning befann sig varmluftsballongen på mellan tio och 250 meters höjd. Trots den höga höjden satt Simon Josefsson på korgkanten.

– Allt är helt stilla, ballongen är stabil eftersom den åker med vinden. Det är ett äventyr, men ett lugnt och behagligt sådant.

De passerade Sandöbron under flygningen, någonting som länge varit en dröm för piloten Simon Josefsson.

Så här går en flygning med varmluftballong till:

► Piloten och passagerarna hjälps åt med att dra ut den, i detta fall, 3000 kubikmeter stora ballongen. Den fylls upp med luft med hjälp av en fläkt.

► Sedan värms luften upp med en stor gasolbrännare. När luften är cirka 100 grader ställer sig ballongen upp. Då hoppar alla passagerare i den 120 centimeter höga korgen och luften fortsätter värmas tills dess att ballongen lyfter.

► Piloten styr ballongen genom att stiga och sjunka, vilket hen gör genom att reglera luftens temperatur. På det viset åker ballongen med vindarna som finns på de olika höjderna.

► En följebil åker efter ballongen. Piloten och bilföraren har kontakt och bilen ska vara på plats på landningsplatsen innan landning för att berätta hur det ser ut ifrån marken.

► När ballongen till sist landar öppnas en ventil på ballongen och luften släpps ut.

Simon Josefsson får hjälp med att veckla ut den 20 meter höga och 10 meter breda ballongen.

Mer läsning