Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brandflyget åkte ut på spaning efter helgens skogsbränder: "På så sätt hindras spridningen"

När brandrisken är som störst kallar Räddningstjänsten in särskilda brandplan som kan kontrollera bränder från ovan. Vi fick följa med på en tur under lördagens flygning.

Annons

Det är Länsstyrelsen via Räddningstjänsten som ansvarar för brandflyget och Sundsvalls flygklubb har ett kontrakt med dem. Brandrisken bedöms på en femgradig skala om torrheten i marken och när det är en fyra och uppåt på skalan kallas brandflyget ut. Bedömningen görs från dag till dag. När det är torrt i luften och marken ökar risken för skogsbränder, något som kan vara svårt att upptäcka från marknivå.

Läs också: Karta: Här har det brunnit i länet under lördagen

Anders Jonsson, spanare, och Jouni Määttänen, pilot, fick lördagens uppdrag att flyga brandflyget. De flyger med Sundsvalls flygsällskap på fritiden och arbetet med brandflyget sker ideellt, men i utbyte får de flygtimmar och blir flera erfarenheter rikare.

– Vi har en viss slinga som vi flyger för att checka av ett område om det eventuellt uppstått skogsbränder, säger Anders Jonsson.

Här tankas planet av Anders Jonsson inför flygturen.

Mycket ska ordnas innan brandplanet kan lyfta från marken. Säkerhetsrutiner ska kontrolleras, bränslet och oljan ska fyllas på och flygledningen måste ge besked om när starten kan ske. Papperskartan märks ut med så kallade hyggesbränningar som är kontrollerad eldning av skogsmark och som inte ska rapporteras som skogsbränder.

Pilot Jouni Määttänen (till vänster) flyger medan Anders Jonsson spanar efter gräsbränder.

Strax före 15-tiden startade planet och steg upp till 3000 fot med destination Långsele. Efter att åkt en runda märktes en stor rökpelare på håll utanför rutten. Piloten rapporterade då en avvikelse från den planerade slingan för att kontrollera en eventuell skogsbrand utanför Långsele.

– Vi flyger på ungefär 1000 meters höjd och då spanar man efter horisonten. Då såg vi en rökpelare som såg misstänkt ut. Det var en mindre skogsbrand som hade uppstått där, säger Anders Jonsson.

En hög rökpelare steg upp från marken utanför Långsele. Det visade sig vara en riktig brand.

Läs också: Brand vid järnvägsspår i Skorped

I flygplanet används kommunikationssystemet RAKEL som gör att bränderna kan rapporteras direkt till räddningstjänsten. Samma system används av polis, ambulans och SOS. Brandkåren kan då åka ut direkt och kontrollera branden.

Känner du att du gör någon samhällsnytta?

– Ja, det gör man, så är det absolut. När vi upptäcker en brand upptäcker vi den kanske långt tidigare än den annars skulle ha blivit upptäckt. På så sätt hindras spridningen från en eventuell skogsbrand, säger Anders Jonsson.

Pilot Jouni Määttänen och spanare Anders Jonsson är tillbaka nere på marken igen efter en lyckad brandflygning.

Mer läsning