Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Världsklass i läsning

Öppet brev till tjänstemän och politiker i Barn- & Utbildnings förvaltning och nämnd

Läser i ÖA (8/12-10) om Skolverkets rapport som bland annat visar att svenska barn och ungdomars läsförståelse minskar. Det här är inget nytt - redan 2007 konstaterade Skolverket att läsförståelsen minskar bland barn och unga. En förklaring är att svenska barn allt mer sällan läser böcker. Skolverket konstaterade också att tillgången till bibliotek och att använda sig av det har stor betydelse för läsutvecklingen. Enligt skollagen måste varje skola ha ett bibliotek. Men vad är då ett skolbibliotek? Det definieras inte. En låst skrubb med bokhyllor? Ett klassrum bemannat med en lärare två gånger i veckan? Nej, ett skolbibliotek är så mycket mer!

Ett skolbibliotek är de människor som finns där, både elever och vuxna. Det är en samlad resurs som hela skolan kan nyttja, oavsett om det är för bokprat, grupparbeten eller informationssökning. Skolbibliotekens uppgift är enligt bibliotekslagen att stimulera elevernas intresse för läsning och att sörja för elevernas behov av relevant material. En studie som Svensk Biblioteksförening hänvisar till pekar på att bibliotekariernas och bibliotekens kvalitet är av största betydelse. Bibliotek med ett bra och varierat utbud av böcker och andra media, liksom ett utvecklat samarbete mellan bibliotekarierna och den pedagogiska personalen är exempel på faktorer som påverkar elevernas prestationer positivt

.Att alla elever i grund- och gymnasieskolan ska ha tillgång till skolbibliotek, bemannade med tillräckligt av personal med relevant kompetens, framstår när man läser de här rapporterna som en självklarhet. Dessvärre är verkligheten långt ifrån detta. Varför då? Ett låst rum är billigt att underhålla, ett fungerande skolbibliotek med välutbildad personal, däremot, kostar. När skolornas anslag inte räcker måste de knapra kringkostnaderna, och till slut blir bra skolbibliotek en prioriteringsfråga. Troligtvis en bra prioritering om man strävar efter att utveckla barn och ungas läsande.

Hur menar jag då? Jo, det finns nämligen inget som slår bokprat när det gäller att skapa läslust - oavsett ålder! Det finns inget bättre sätt att väcka nyfikenheten för en bok än att prata om den. Och när nyfikenheten är väckt har boken en chans att konkurrera med andra medier. Det här vet våra barn och unga - varför kommer de annars fram till oss i biblioteket och vill ha boktips? Varför sitter de annars stilla och lyssnar när de kommer klassvis för planerade bokprat? Men det kräver att vi finns här hos eleverna och att vi har tid att prata böcker.Och det är det som är pudelns kärna. Vi på biblioteken kan, vill och SKA prata böcker med våra besökare, oavsett ålder. Men det kräver både tid och resurser. Vi måste ha anslag till nya böcker, och vi måste vara tillräckligt med personal för att ha tid till det.Jag vill bidra till mina elevers utbildning och utveckling.

Låt mig göra det istället för att minska min möjlighet att inverka på barn och ungas läsning! Låt mig vara en resurs som räknas! Satsa på skolor och skolbibliotek, ge mer stöd och ge varje skola ett riktigt skolbibliotek, bemannat med utbildad personal. Visa mig att Örnsköldsviks kommun är på väg mot världsklass - i läsning! Visa mig att ni som tjänstemän och politiker i Barn & Utbildnings förvaltning och nämnd väljer att satsa på våra barn och unga, att de är vår prioriterade grupp!

Tina OttossonskolbibliotekarieParkskolan, Örnsköldsvik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel