Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var inte konflikträdd

/
  • Strejkvakten Christer Norefalk hann inte mycket mer än sätta upp strejkplakaten vid en arbetsplats i Spånga innan Transportarbetareförbundets strejk på onsdagen var över.

När Sverige gick på lunch på onsdagen, satte strejkvakterna på Transportarbetareförbundet upp sina blockadskyltar. Innan lunchrasten var över var dessa redan nerplockade.

Annons

Gårdagens Transportstrejk var över på 45 minuter. Sen kom arbetsmarknadens parter överens – och nog kände sig vissa snuvade på konfekten.

Under hela förmiddagen hade medierna laddat upp med rubrikerna "Så här drabbas du av strejken" och "Allt kommer att stå stilla". Arbetsgivarsidan fick sucka och pusta över att den strejk som hotade skulle få "stora konsekvenser", vilket om vi ska vara ärliga är hela poängen. Men också poängen med att detta konfliktvapen bara används i nödfall.

Och det var det ju här. Kanske hade det varit värt några dagars konflikt, några dagar av uteblivna leveranser och tomma butikshyllor för att börja lyssna på vad som drabbar Transports medlemmar i betydligt högre utsträckning än så.

Konflikten handlade inte om fördelningen av pengarna. Det gör det på måndag när Kommunals varslade strejk är tänkt att inledas om arbetsgivarsidan, Sveriges Kommuner och Landsting, vägrar gå med på de löneökningar i kronor som LO förhandlade fram i industriavtalet.

Nej, Transportkonflikten handlade mer än något annat om användandet av bemanningsföretag. Kanske en föraning – eller löfte - om framtida konflikter inom andra delar av arbetsmarknaden där en fast anställning på ett företag inte längre är normen.

Istället är det ett bemanningsföretag som anställer, eller hyr in, arbetare att göra samma jobb som den ordinarie personalen – men med sämre villkor, sämre arbetstrygghet och sämre lön.

– I flera år har vi sett skrämmande exempel på hur anställda avskedas en dag, för att sedan få komma tillbaka till samma arbetsplats i otrygga bemanningsanställningar nästa dag. Det här är en ovärdig situation på svensk arbetsmarknad och den måste få en lösning, menade Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet under onsdagsförmiddagen.

För detta tog Transportarbetarna strid. I 45 minuter. Sen mötte arbetsgivarsidan dem med vad som krävdes för att blåsa av. En uppgörelse som ska förhindra de värsta avarterna i personalinhyrningen.

– Vi kommer inte åt själva problemet med att man säger upp tillsvidareanställd personal och plockar in bemanningsföretag. Men nu vi får möjlighet att förhandla innan bemanningsföretag anlitas, sa Lars Lindgren till TT efter uppgörelsen.

Med det är han nöjd, men säger också att de "velat gå mycket längre".

Kanske hade det varit värt en längre konflikt för att försöka komma närmare det målet. Kanske hade det varit värt att sätta ner foten.

Annons