Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vänder upp och ned på myten Kafka

Annons

Med en berättelse om Franz Kafkas sista tid i livet ifrågasätter den tyske författaren Michael Kumpmüller myten om det ångestridna geniet. I romanen "Livets härlighet" beskrivs Kafkas kärleksrelation med den 15 år yngre Dora Diamant.

Franz Kafka har följt honom genom hela hans vuxna liv. När Michael Kumpfmüller var 16 år gammal upptäckte han, via en grinig tysklärare i skolan, Kafkas texter. Han slukade allt: romanerna, novellerna, brevsamlingarna och började sedan skriva - som Kafka.

Resultatet, en 150-sidig roman, blev en pastisch som fortfarande får honom att rodna.

När jag var 21 sade jag: "Aldrig mer Kafka. Jag är färdig med honom nu".

Luckorna frestade

Så blev det inte. När Michael Kumpfmüller skrev sin tredje roman "Nachricht an Alle" började han, som en sorts behaglig reträttpost under arbetet, tänka på Franz Kafkas förhållande med Dora Diamant. Hur såg relationen mellan den 39-årige författaren och den mycket yngre östjudiska volontärsarbetaren ut? Mycket visste han redan, men när han fyra år senare bestämde sig för att skriva en bok gjorde han grundlig research, reste till platserna som var betydelsefulla för paret och läste allt material som fanns bevarat.

Samtidigt skulle jag aldrig ha skrivit boken om det inte hade varit för luckorna som fanns där. Vi vet egentligen inte så mycket om deras inre process, Dora Diamant har skrivit en kort biografisk text, men breven mellan dem är förstörda och det finns inga fotografier.

Kortvarig lycka

När Franz Kafka sommaren 1923 träffar Dora Diamant i badorten Graal-Müritz vid Östersjökusten anar ingen av dem att han elva månader senare kommer att avlida i tuberkulos. Bara läsaren sitter med facit i hand, vet att lyckan är kortvarig.

I Tyskland beskrivs romanen ofta som en berättelse om kärlek, intimitet och död - och som en bok om Kafka. Man kan läsa den på båda sätten. Men sanningen är att jag ville skriva en roman om Kafka för att protestera mot myten om honom. Myten om Kafka säger att han är en olycklig, fruktansvärt neurotisk författare som är oförmögen att leva med en kvinna, konstaterar Michael Kumpfmüller.

Vem är skyldig till uppfattningen om att en författare måste vara ensam, olycklig och fattig för att kunna skriva? Till stor del bygger schablonbilden av det litterära geniet på Franz Kafkas egna texter. Men då bortser man från att liv och skrift är två helt skilda saker, menar Kumpfmüller.

När det gäller Kafka kan man se - och det är det stora undret i hans liv - att han fann en kvinna, att han reste till Berlin och lärde sig, samtidigt som han var dödligt sjuk, att det går att både leva och skriva. Hans egen gamla myt om att man måste vara olycklig för skrivandets skull är bara skitsnack.

Upprättar Dora

Samtidigt strävar Michael Kumpfmüller efter att ge Dora Diamant något slags upprättelse. I den biografiska Kafka-forskningen spelade hon länge en undanskymd roll; i den äldre utgivningen av författarens brev har hennes närvaro till exempel raderats ut. "Dora Diamant hade dåligt rykte", förklarar Kumpfmüller.

Hon behandlades som en prostituerad. Man hävdade att eftersom Kafka tidigare i sitt liv gick till prostituerade så kunde han bara älska kokerskor och städerskor. En del av det som har skrivits om dem saknar helt respekt, både gentemot henne och honom.

Mer läsning

Annons