Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vänder blicken mot mörkret

När Jason "Timbuktu" Diakité nu släpper "Sagolandet" är tanken att det ska vara början på något nytt. Inför projektet sparkade han sina vapendragare och rekryterade bland andra Oskar Linnros.

Annons

I år väljer samhällsbetraktaren från Malmö att vända blicken inåt, blotta sina ängsligheter och få skit under naglarna. I praktiken fungerar det hyggligt. Texterna handlar om hur förbannad Jason är på ett ex ("Resten av ditt liv") och hur Malmö reagerat på Jimmie Åkesson och Lasermannen. Mer än något handlar det dock om alla hans egna fel och brister. Det rimmar bra och är välfraserat, men framkallar inte heller det engagerande mörker som man väntat sig.

I stället är det de musikaliska influenserna på "Sagolandet" som är det intressanta och det som får en komma tillbaka för mer. Precis som i sagorna tas vi med på en sprakande resa, från det hyfsat kontemporära Sverige till Östeuropa ("Dödsdansen") via Medelhavet ("Livets samba") till det klassiskt skolade Wien ("Dansa").

Jämför det med din genomsnittliga hiphopare som rappar om silikonbröst och jagar "beats". Här finns inget av det. "Sagolandet" är en så organisk platta att den borde framföras live av ett rockband (uppbackat av en blåsorkester) snarare än någon cool snubbe i ett dj-bås.

Men på den textmässiga fronten löps linan inte ändå ut. Det blir inte tillräckligt mörkt och innerligt och saknar samtidigt de färgstarka anekdoterna från exempelvis albumet "Oberoendeframkallande". En del av vägen återstår.