Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Upprörd tågresenär: "Ska man behöva ha reservlösningar för tågen inte kommer?"

Annons

Jag har förstått att ni sedan åtminstone i somras har stora problem med tågtrafiken mellan Sundsvall och Umeå. Jag får i stort sett dagligen SMS från er om inställda tåg på grund av tekniska problem och fordonsbrist. Ibland har vi resenärer tur att få bussersättning men långt ifrån alltid. Konsekvensen blir att vi inte kan lita på er utan vi blir tvungna att ha reservlösningar tillhands. Många kommer sent till arbetet/hem från arbetet och mötestider spricker.

Läs också: "Hallå, Norrtåg – varför låter ni folk stå dagligen, utan sittplats?"

Jag är förvånad över att ni inte går ut med information till oss resenärer där ni berättar hur ni har tänkt er att långsiktigt lösa problemen. Jag har förståelse för om ni inte har ekonomi att skaffa fler tåg. Men då bör ni revidera och verklighetsanpassa tidtabellen och inte utsätta oss för ständigt återkommande irritation över inställda tåg.

Emotser svar från er.

Knut Meidell

Svar direkt

Självklart ska det inte vara så. Att kunna ta tåget till och från jobb, möten och skola är viktig och därmed också att komma i tid. När man åker kollektivt kan det bli vissa förseningar men på den nivå vi har just nu så är det inte acceptabelt.

Varför är det nu så pass mycket problem med inställda och försenade tåg? Sammanfattningsvis kan vi säga att det beror på två delar.

Alla tåg ska gå på något som vi kallar tungt underhåll och det sker i Motala och det innebär att vi har ett tåg borta i princip hela tiden. Tyvärr kan vi inte göra det på annan plats och det är viktigt för säkerheten att det görs. Detta arbete är klart i mitten av november.

Sedan har vi haft hemskt mycket skador på fordonen exempelvis kört på älgar som orsakat många och stora skador.

Vi gör allt för att få till problemen med våra tåg och vi ber om ursäkt - sluta inte åk med oss. Vi gör allt för att det ska bli bättre.

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Maria Cederberg

Affärschef Tågkompaniet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel