Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tyra Lundgren i rampljuset

Nu är det äntligen Tyra Lundgrens tur att stå i rampljuset. Trettiotvå år efter sin död hyllas hon med en nyutkommen konstbiografi och en stor retrospektiv utställning.
Även i Ångermanland har Tyra Lundgren satt outplånliga spår.

Hela kraftverkshallen vibrerar när tusentals kubikmeter vatten forsar genom de roterande turbinerna. Här, i Nämforsens kraftverk, finns en av Tyra Lundgrens mest magnifika skapelser – en 36 kvadratmeter stor fresk i stengods som skildrar älvens historia.

Så här berättar Tyra Lundgren själv i Vattenfalls personaltidning "Vi i Vattenfall" om hur arbetet började.

"Jag flyttade upp till Kilforsen, som ännu var outbyggd och vild, gjorde mig god vän med flottarlaget, satt i forsen dag efter dag, iakttog deras rörelser och arbetssätt, sökte absorbera skummet, forsvirvlarna, färgerna och friskheten. Hur timret tornade upp sig i brötar och hur älvperspektivet försvann bakom blånande skogslinjer."

Utmaningen var att förvandla scenariot – den norrländska naturen, arbetet och Nämforsens historia – till 160 högbrända stengodsplattor som skulle formas och brännas i 1300 grader för att sedan fogas samman i ett jättepussel.

Det var inget hastverk; Tyra Lundgren inledde det tunga och tålamodskrävande arbetet 1947. Täckelset föll vid den högtidliga invigningen 1950.

Tyra Lundgren ville skildra Nämforsens historia "så att också folket däruppe kan ha glädje därav". Och det har hon lyckats med.

Här finns sagotiden – Näcken spelar i forsen, en vit älgtjur blickar mot himlen, den hemlighetsfulla ugglan hoar under en blek nymåne – parallellt med forntiden och dess stenåldersmänniskor, med en skog full av varg, björn och älg, där älven vimlar av blanklax och forsen skummar oförstörd.

Vid stranden sitter fiskaren redo med sitt spjut, schamanen frambesvärjer jaktlycka och stenhuggaren gör hällristningar som ska väcka förundran efter 5000 år.

Här ryms också en närmare gårdag – flottningsepoken, där timret dansar fram på älvens breda silverrygg och de blåklädda flottarkarlarna i storstövlar står redo att tackla de motsträviga timmerbrötarna.

"Flottkarlarna har jag gjort ganska autentiska, dels för att jag tycker om dem, dels för att det kan vara roligt att bevara just de typer, som sist ha flottat i dessa forsar", säger Tyra Lundgren.

Den ljusblå blicken hos en av flottarna etsar sig fast. Han står ledigt, med en hand stödd mot knät och en lång stör i den andra. Han är avspänd men utstrålar både styrka och självsäkerhet.

Tyra Lundgren föddes i Stockholm 1897 och studerade konst, skulptur och måleri både i Sverige, Österrike och Frankrike. Hon var knuten bland annat till Sèvres manufakturer i Paris och Arabia i Helsingfors, Gustavsberg, Kosta och Rörstrand.

Hennes liv och gärning lyfts fram i en rikt illustrerad biografi av Marika Bogren. Här skildras den bredd, kapacitet, skicklighet och enorma produktivitet som gjorde att Tyra Lundgren lyckades ta sig fram i extremt mansorienterade miljöer.

Ett hundratal av hennes verk – bland annat de extraordinära självporträtten – visas just nu på Mjellby konstmuseum i Halmstad.