Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trötthet bakom fyra av tio olyckor

Uppemot fyra av tio trafikolyckor orsakas av trötthet, visar färsk statlig forskning som TT tagit del av.

 Vi har helt säkra uppgifter om att 25 procent av alla lätta och svåra olyckor orsakas av trötthet. Men egentligen kan det röra sig om upp mot 38 procent, konstaterar Anna Anund, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Infrastrukturminister Åsa Torstensson välkomnar forskningen.

 Tidigare har vi bara pratat halka i det här landet, trötthet har varit svårare att komma åt, säger hon till TT.


Därför föreslår regeringen att en särskild riskutbildning införs när man skall ta körkort, som väntas träda i kraft den 1 april 2009.

Samtidigt har regeringen gett dispens för tillverkare och VTI att utföra tester med trötta förare. Detta för att utveckla teknik som varnar för trötthet.

Polisen har tidigare uppskattat att tvåtre procent av alla singelolyckor orsakats av trötthet. Dessa siffror har länge misstänkts vara grovt underskattade, vilket VTI:s forskning alltså visar.

 Det är ett betydligt större problem än vi någonsin har trott, säger Tomas Wikberg, chef för trafikpolisen i Umeå och södra Lappland, en region som också deltagit i undersökningen.

Anna Anund tycker att problemet hittills inte tagits på tillräckligt stort allvar av polis och allmänhet.
 Det är lika olagligt att köra trött som berusad, det är det inte så många som vet, säger Anna Anund.

Hon vill att man arbetar med planering av arbetsskift och sömn hos yrkesförare.
Även om flest olyckor sker dagtid, ökar risken markant på natten.

 Det är störst risk mellan tre och fem på morgonen och då borde man ligga och sova, anser Anna Anund.
Rapporten väntas offentliggöras i sin helhet om någon månad.