Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trög marknad för vildsvinskött

Annons

Vildsvinen förökar sig i snabb takt och ställer till det både för bönder och i trafiken.

Trots att allt fler vildsvin skjuts är det bara en liten del av allt kött som når ut till konsumenter.

Vi har ju problem med vildsvinen. Då är det klart att det är önskvärt att vi äter upp dem, säger Anna Wretling Clarin som är utredare på Jordbruksverket.

Hon har skrivit en rapport som visar att det finns flera hinder för att vildsvinsköttet ska nå ut till konsumenterna. Problemen finns i hela kedjan, från skog till krog.

Christer Stensson har jagat vildsvin i nära 30 år. Enligt honom är det kravet på att djuren som ska säljas måste tas om hand på en så kallad vilthanteringsanläggning som gör att det mesta av köttet hamnar i jägarnas egna frysboxar.

I och med att det är en sådan krånglig hantering blir det så att den som jagar tar hand om det själv, säger han.

När det gäller vilt som älg och rådjur kan jägaren sälja mindre mängder direkt till butiker och restauranger men vildsvin måste alltid hanteras på en särskild anläggning, godkänd av Livsmedelsverket, där en veterinär också ska besiktiga köttet.

Köttet ska även testas för trikiner, en parasit som kan förekomma hos vildsvin och kan ge upphov till sjukdomen trikinos hos människor.

Christer Stensson tycker att ett trikintest borde räcka för att han ska få lov att sälja även vildsvinskött utan mellanhänder. Men enligt Jordbruksverkets rapport är man på vilthanteringsanläggningarna tveksamma till att jägarna har den kompetens som krävs. Risken vore, menar man, är att dåligt vildsvinskött kommer ut på marknaden och sabbar förtroendet hos konsumenterna.

Ett annat hinder i kedjan är de höga kostnader som hanteringen av vildsvin innebär, både för den som jagar och för vilthanteringsanläggningarna - kostnader som gör att jägarna får dåligt betalt och att slutpriset på köttet blir högt.

Livsmedelsföretagen upplever inte heller någon stor efterfrågan från konsumenterna och eftersom butikerna inte vågar lita på tillgången satsar de inte heller på marknadsföring i någon stor utsträckning.

Christer Stensson upplever dock att efterfrågan är stor.

Folk ringer till mig redan i september och undrar hur de kan få tag på vildsvinsskinka till jul.

Han tycker att det är synd att fler inte får njuta av vildsvin på tallriken.

Det är ett kanonkött. Jag äter både kronhjort, dovhjort, rådjur och älg men håller vildsvin för det bästa köttet.

Mer läsning

Annons