Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trångt i nordic noir-genren

Det är omöjligt att inte tänka på debatten som uppstod när Johanna Holmström gav ut sin förra roman ”Asfaltsänglar”. Hon anklagades för att ha gett sig in i fel kvarter när hon skrev en roman om hedersförtryck. Kritikern Lidija Praizovic skrev i Aftonbladet: ”Jag tycker inte att vita skandinaver ska skriva dessa böcker. Sluta parasitera på andra kvinnors berättelser!”

Någon sådan debatt lär inte hällas över Johanna Holmströms huvud med anledning av nya romanen ”Hush baby”, vars miljö är ett burget villaområde mellan Helsingfors och Borgå. Hon håller sig på rätt sida om järnvägsspåren, vad dessa kritiker anbelangar.

Bakom de skinande fasaderna växer mörkret. Barnpsykologen Robin växte upp där med en bror, mor och fosterfar. Brodern och fadern är nu döda och Robin återvänder till den alkoholiserade modern som lever isolerad i en stor villa, avskydd av grannarna som vill skrämma bort henne. Rädslan växer i trädgårdarna. Någonting rör sig i myrmarkerna utanför staketen. En av männen i grannskapet försvinner spårlöst. Robin börjar gräva i det outsagda och spåren leder tillbaka till en suspekt välgörenhetsorganisation och den man som hon håller ansvarig för broderns död.

”Hush baby” har en intrig lika snårig som landskapet utanför villaområdet. Johanna Holmström vill långt in i romanen låta så mycket som möjligt ligga begravt i mystikens dimmor, men det valet innebär att skeendet blir svårt att följa. Robin joggar omkring i området och det är dålig stämning men man förstår inte riktigt varför som läsare – och bryr sig inte heller nämnvärt. Mot slutet väcks intresset till liv igen, men risken finns att hon har tappat sina läsare vid det laget.

”Hush baby” har sin stora förtjänst i skildringen av Vråkören, som området heter. Tankarna går till ön i Stieg Larssons ”Män som hatar kvinnor” där rika och störda industrialister smygtittar på varandra bakom gardiner. Det är ett ”Solsidan” som har börjat ruttna. Med ”Hush baby” skriver Johanna Holmström in sig i den lukrativa nordic noir-genren. Det börjar bli väl trångt där bland bästsäljarmiljonärerna.