Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Träna rätt – undvik överträning

Träning i alla former är både viktigt och nyttigt för hälsan. Man bör dock veta att man måste se över sin träning, så att det inte slår slint i huvudet, och man blir en fara för sig själv. Det kallas att överträna, eller snäppet värre – träningsnarkomani.

Annons


Mikael Nordström arbetar som tränare på ett gym i Örnsköldsvik. Han ser dagligen människor som tränar, och är själv aktiv inom multisport. Mikael har varit fast i träningsträsket och vet hur man känner sig i den situationen.
Jag var inte direkt någon träningsnarkoman, utan jag pressade kroppen till det stadiet att det kallas överträning. Man blev orkeslös, och öm i huden, eftersom det blir som en infektion i kroppen. Man fick högre puls och dessutom svårt att sova, trots att kroppen var trött, säger Mikael.

KROPPEN MÅSTE VILA
Träningsnarkomaner kan sammanfattas som personer som inte inser att kroppen måste få vila mellan träningarna. Han eller hon fortsätter att pumpa eller förbränna utan att riktigt varva ner.
Tränar man på det viset blir det fel resultat. Träning utan vila bryter bara ner kroppen, och därför börjar personen träna mer och mer för att få bättre resultat - och då har man hamnat i en ond cirkel, säger Mikael.
Träningsnarkomaner är enligt Mikael amatörer som vill vara proffs. Hamnar man i den situationen har man satt för höga mål, som man helst vill nå inom loppet av ett par månader. När de månaderna har gått, och när man ser att resultatet inte är det man önskat, ger många upp eller tränar mycket hårdare.

MATEN VIKTIG
Att äta rätt är en viktig del av träningen.
När man tränar, och allt eftersom man tränar, lär man sig vad som är rätt och fel att äta. Man blir mer medveten helt enkelt.
Som grund bör man äta tre riktiga mål mat om dagen, och två mellanmål utöver det. Slarv med maten är ingen bra kombination med träning, och man bör dessutom ha en dag som det är tillåtet att unna sig det där lilla extra.
Det är när man under en länge period äter fett och socker som kroppen lägger på sig, men äter man sådant en dag i veckan, hinner inte kroppen förstå vad som hände, när man dagen efter återgår till det normala, säger Mikael.
Att kombinera träning med sjukdom är något att passa sig för.
Kroppen tvingas att dubbelarbeta om man är sjuk och tränar. Dessutom brukar jag råda att vara hemma två dagar extra, än det datum man har tänkt börja träna igen. Det tjänar man på, säger Mikael.
Dubbelträning blir det även vid bakfylla.
Alkohol är ett gift som kroppen arbetar för att få bort. Vid träning blir det alltså dubbelt arbete.
Stretching är något som alla slarvar med, till och med Mikael.
Man klarar sig utan stretching, men då kommer värk och skador som ett brev på posten. Inte med en gång, men kanske efter ett längre tag av slarv, säger Mikael. Erica Lang

UNG

Mer läsning

Annons