Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Toyota saknar rostskydd

/
  • Bilden är från en Toyota Corolla av en annan årsmodell från -03.
  • Bensintanken på Bengt Ekholms bil från -05 läcker ut bensin. Bilreparatören Sick Zetterlund konstaterar att tanken har rostat sönder och måste bytas ut. En affär på minst 8000 kronor.

Bengt Ekholm i Härnösand köpte sin Toyota Corolla Touring för märkets goda rykte om bra kvalité. Men idag ångrar han sig.
Den sex år gamla bilen har börjat rosta i underredet och nu har även bensintanken börjat läcka ut bensin.
– Det känns rent ut sagt för jävligt, säger han.

Annons

Bilen har rullat 13000 mil och står nu på verkstad i Härnösand. Verkstadsägaren Sicka Zetterlund har beställt en ny bensintank hos Toyotahandlaren i Härnösand. Han är inte ett dugg överraskad.

– Problemen med rostangrepp blir mer och mer vanligt på Toyotabilar.

– Jag förstår inte hur Toyota tänker som inte gör en riktigt rostskyddsbehandlig som behövs för att köra omkring i våra trakter, säger han.

– Jag har påpekat det flera gånger för Toyota här i Härnösand, men inget händer. Problemet med rost hänger samman med att bilarna går på saltade vägar. Saltet tränger in i metallen och för att komma till rätta med problemet behöver bilen rostskyddsbehandlas. I dag finns det ett minimalt rostskydd som inte är tillräckligt för våra breddgrader, säger Zetterlund.

Toyota har 12 års rostskyddsgaranti och för att garantin ska gälla får man inte förbättra det lilla skydd som finns. Den långa garantin gäller inte rostskador på underredet. När det gäller Bengt Ekholms bensintank handlar det bara om tre års garanti.

– För tio år sedan underredsbehandlades Toyotabilarna när de anlände till Sverige och det är förklaringen till att så många äldre bilar i så bra skick rullar omkring på våra vägar, säger Zetterlund.

Bengt Ekholm är besviken. Bensintanken som är gjord i metall läcker i skarven som ligger skyddad från stensprut.

– Jag har pratat med Toyota som inte kan ta skadan på någon garanti. De har en goodwill, men eftersom jag inte servar bilen där så är det inte aktuellt, säger han.

Problemen med rostangrepp på nyare Toyotabilar är ingen nyhet.

– Vi är inte direkt imponerade av Toyotas rostskydd, säger Boo Wennerberg, reporter på Tidningen Vi Bilägare.

Tidningen har rosttestat 400 bilar och i den rankingen ligger Toyota under genomsnittet på flera modeller.

– Det är förvånande att ett så stort märke snålar med rostskyddet och att man inte har rostskydd i balkar och hålrum är anmärkningsvärt. Utifrån ser den mycket fin ut, men under skalet kan det finnas rost som man inte märker då man står i bilhallen, säger Boo Wennerberg.

Vi Bilägare har under flera år kontrollerat rostskyddet på sina testbilar och sätter betyg på dem. I topp ligger Audi, Volvo och Volkswagen. Men även Opel och Renault ligger högt upp.

Toyota slutade rostskyddsbehandla sina bilar för tio år sedan. Tidigare gjordes en behandling när bilarna kom till Göteborg.

Anledningen till att man tog bort skyddet är att fabriken anser att korrosionsskyddet som finns i metallen är tillräckligt.

– Eftersom vi använder andra material som redan innehåller ett slags rostskydd. Ytrost som det handlar om är ingen trafikfara, säger Bengt Dahlström, informationschef på Toyota Sverige.

Annons