Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tio år med Facebook

Annons

Under sina tio år har Facebook gått från trendigt till folkligt.

Det har blivit vårt personliga skyltfönster, säger sociala medier-konsulten Ida Nilsson.

I dag fyller Facebook tio år och 66 procent av svenska internetanvändare finns på det sociala nätverket.

Ida Nilsson, som bland annat varit delaktig i en Facebookstudie vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, säger att Facebook blev mångas debut på nätet under eget namn, i stället för ett smeknamn.

I takt med att Facebook utvecklats har användarna också mognat.

Vi är väldigt måna om att vi inte skriver det första vi tänker. Vi väljer vilka bilder vi lägger ut och vi vill att människor ska uppfatta oss på ett visst sätt, säger Ida Nilsson.

Många sociala medier försvinner efter något år. Att Facebook klarat sig i tio år tror hon beror på en kombination av tajming och lagom stora förändringar, som gör att det känns uppdaterat. Studien pekade också på att användarna uppfattade sajten som vanebildande - något som till och med kan skapa ett beroende. Ida Nilsson säger att mediets flöde gör att det hela tiden finns någonting nytt. Det skapar en känsla av att man missar något om man inte är där.

Eftersom det är våra vänner blir det viktigt för oss, det är ett sätt att hålla koll och hålla sig uppdaterad.

Tioårsjubilaren slog häromveckan åter kursrekord på Nasdaq-börsen. Aktien har tredubblat sitt värde sedan bottennoteringen för 1,5 år sedan. Men olyckskorpar kraxar om en bubbla som kan spricka.

Frågan är om Facebook lever till sin 20-årsdag. Mycket möjligt, tror Ida Nilsson.

Men det kommer inte alls att se likadant ut. Men Facebook kommer alltid att vara storslaget på grund av att det var först ut och lärde oss mycket om vårt digitala beteende, säger hon.

Mer läsning

Annons