Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telias teknikskifte skapar problem

Annons

Svårigheter med att både ringa och bli nådd, samtal som bryts och långa avbrott. Det är problem som drabbat många av dem som omfattats av Telias teknikbyte från fast till mobil telefoni i glesbygd.

Problemen har uppdagats via en utvärdering från Post- och telestyrelsen, rapporterar SVT Västerbottensnytt.

Hittills har 11 000 personer bytt teknik. Enligt bedömningar kommer totalt 50 000 kunder att omfattas 2015. Telia ska nu undersöka vad det är som får många att uppleva de här problemen.

Björn Berg, informationsansvarig på Telia Sonera, vill poängtera att utvärderingen gäller kundupplevelse och att Post- och telestyrelsen inte tittat på faktiska störningar i trafiken. När Telia själva undersökte andelen brutna samtal hos de berörda kunderna låg siffran på under 1 procent.

De siffrorna är jag väldigt nöjd med, men om en enskild kund upplever problem med nedkopplade samtal, så ska kunden kontakta oss, säger han till TT.

Utvärderingen gällde både Telia och andra operatörer.

TT: Men faktum kvarstår ju att många känner sig missnöjda, hur ska ni tackla det?

Det ligger i sakens natur, det här är en förändring och sådant kan vara jobbigt. Men vi försöker visa för kunderna att vi ser till att det fungerar om man väljer oss.

Mer läsning

Annons