Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Telia tiger om teleavbrott

Kollapsen i Telia Soneras mobilnät i fredags är ett av de värsta som drabbat Sverige.
Post- och telestyrelsen ser allvarligt på avbrottet, men Telia vill inte berätta vad som gick fel.

Flera miljoner Teliakunder drabbades av störningarna.

- Ett så här stort avbrott är väldigt illa, säger Anders Johanson, chef för Post- och telestyrelsens (PTS) avdelning för nätsäkerhet.

Han känner inte till något annat avbrott som har påverkat så många människor.

PTS kommer på måndag att inleda en tillsyn. För myndigheten måste Telia redovisa vad som hände, hur många som drabbades, hur problemen åtgärdades och hur en upprepning ska förhindras.

- Om det gick att ringa larmnumret 112 eller inte är något som vi särskilt följer upp, säger Anders Johanson.

Om PTS inte är nöjda med Telias svar och åtgärder riskerar bolaget vite.

Problemen upptäcktes strax före klockan fyra på eftermiddagen. Först vid 20-tiden var felsökningen och reparationen klar. Senare på kvällen meddelade Telia på sin hemsida att trafiken var igång igen.

Det enda Telia hittills har velat avslöja är att felet var ovanligt och något man aldrig drabbats av förut. Det finns det inget i nuläget som tyder på sabotage, enligt Telia Soneras mediechef Ola Kallemur. Mer än så vill han inte säga.

- Vi kommer inte att kommunicera det, säger han.

TT: Borde inte de drabbade kunderna få veta?

- Jag har inte hört några kundförfrågningar om det. Jag tror att det viktigaste för kunderna är att vi ser till att det inte händer igen.

Exakt hur många som drabbades är inte säkert ännu, enligt Kallemur. Bolaget har över fyra miljoner kunder i Sverige och felet påverkade mobiltrafiken i hela landet. En del samtal gick igenom men de flesta fastnade någonstans.

Enligt Anders Johanson är inte Telia ensamma om att drabbas av avbrott.

- Systemen är inte lika robusta som de var förr i världen. De är mer komplexa, en telefon används inte bara för att ringa med, säger han.

TT: Innebär det att man som kund får räkna med avbrott?

- Nej, det tycker jag inte. Man ska ställa krav på operatörerna.

Det gäller framförallt stora kunder som företag, som har möjlighet att pressa operatören. I dag slarvas det med innehållet i avtalen om ersättningen vid haverier, anser Anders Johanson.

Även när PTS tillsyn är klar är det osäkert om Telia själva går ut med någon information om det inträffade.

- Det kan bli Post- och telestyrelsen som går ut med de uppgifterna, säger Ola Kallemur.

Läs tidigare artikel:
[url=http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/26526]Nu fungerar mobilerna igen[/url]


JENNY PETERSSON/TT