Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sweden China – ett laddat konstnärligt möte mellan världsdelar

Traditionellt kinesiskt tuschmåleri – med modern twist – möter svensk samtidskonst. Den nya utställningen på Härnösands konsthall är både spänningsladdad och enastående vacker.

Annons

Det ser ut som en prunkande, djupt rosaröd jätteblomma på gulnat papper, en klassisk huaniaomålning med rötter i Songdynastin. Men när man kommer närmare ser man att kronbladen är – övervakningskameror. Bilden får en lika oväntad som spännande laddning, en utmärkt symbol för en utställning som är både enastående vacker och intressant.

Konstnären Guo Jings målning av den röda blomman är bara ett av de många moderna kinesiska konstverk med traditionella rötter som visas på utställningen. Men här finns också svensk samtidskonst; märkliga möten äger rum mellan konsthallens väggar.

Mästaren Li Shao Wens utsökta tusch "Calabash" möter Bo Swensons anslående "Vid insjön", en kalligrafiskt klingande skog i rödaste rött. Wang Leyuns svartvita papperskonst – hopsydda kaffefilter målade med tusch – möter Svante Rydbergs närmast symfoniskt komponerade landskap.

De svenska konstverken är överlag mycket fina – Maria Björklunds genomskinligt skira men samtidigt kraftfulla porträttmålningar, eller Gunnar Larssons "Utsikt över Kilsviken" som faktiskt uppvisar släktskap med Thage Nordholm.

Men hur det än är med det svenska så dras blicken oemotståndligt över till det kinesiska. En annan tradition, en annan kultur, filtrerad genom unga konstnärssjälar. Curator Jan Erik Nilsson är galleristen från Kolmården som tack vare fleråriga kontakter med Kina lyckats ro hem jätteprojektet.

– Traditionellt kinesiskt tuschmåleri har anor till 200 år före Kristus, säger han.

– Först kom figurmåleriet, det vill säga människor, ofta avbildade i landskap. Under Tangdynastin började landskapen få en egen status; berg och vatten blev en egen motivvärld. Och till sist, under Songdynastin, utvecklades en genre med blommor, fåglar, växter och djur.

Alla konstverk på utställningen – även de svenska – kan placeras i någon av dessa klassiska motivvärldar, som fortfarande lärs ut på kinesiska konstskolor och dominerar den inhemska konstmarknaden. Motivvärldarna blir den röda tråden som besökaren kan låta löpa mellan fingrarna på vandring genom rummen.

– Bildspråket har förändrats men genrerna finns kvar, säger Jan Erik Nilsson och visar ett par målningar ur Mo Tians "Parking place series" – drömska molnlandskap med knotiga träd som plötsligt avbryts av plana, hårda ytor, vägskyltar och geometriska strukturer.

– Modernt möter gammalt på flera nivåer. Inte så lite civilisationskritik, summerar han.

Utställningen arrangeras av Härnösands Konstförening i samarbete med konsthallen. En upplevelse värd att ta del av – om och om igen.

* * *

För fler kulturnyheter varje dag: Följ kulturredaktör Katarina Östholm på facebook:

Läs mer kultur och hitta alla artiklar på vår hemsida

Krönikor av Katarina Östholm:

Den gröna bluffen - om miljöbilar och andra vackra lögner

Dödsstöten för landsbygden – om det brutna kontraktet mellan stad och land

Den odemokratiska staden – om den urbana diktaturen och byn som fostrade en statsminister