Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Svårt med praktik-platser på vintern"

Längre sammanhållna praktikperioder, helst på våren och hösten.
Det är några förslag från byggbranschen för att bättre tillgodose gymnasieelevers behov av arbetsplatsförlagd praktik, APL. Praktik som ingår i olika byggrelaterade gymnasieprogram.

Micael Berglund, vd och ägare av Renmarks Måleri, har tagit upp saken flera gånger i programrådet på Parkskolan, där folk från branschen och skolan sitter med.

– Vi har möte en gång per termin och det här har blivit en käpphäst för mig, säger han.

Enligt honom är skolans schema en starkt bidragande orsak till problemet.

– I dag har eleverna i tvåan praktik två dagar i veckan och de i trean tre dagar i veckan. De kanske kommer ut på ett bygge en torsdag och får vara med på underarbetet när man målar ett badrum. Sedan är de inte där när man gör slutfinischen, de ser bara enstaka moment.

Micael Berglund vill se längre sammanhållna praktikperioder, med flera veckor i stöten.

– Det vore bättre framförallt för eleverna. Då får de vara med om flera moment och kan se helheten. Det blir också lättare för företagen att planera och ordna mer genomtänkt praktik. Men svaret vi fått från skolan är att det är svårlöst med schemat.

Micael Berglund tycker att det bästa vore om praktiken förlades mestadels till vår och höst, då det finns mer byggjobb.

– Under januari-februari och även december är det mycket småjobb. Då kan det vara svårt som målare att ha en praktikant.

Patrik Jonsson, vd på Byggtjänst Övik, bekräftar svårigheterna med praktikplatser vintertid.

– Det är en sådan period. Byggbranschen svänger ju, med mer eller mindre jobb olika tider på året.

– Mitt i vintern är det svårt med jobb. Då är det också svårare med praktikplatser. De unga ska ju ha något vettigt att göra, så de lär sig saker.

– Eleverna måste ju också ha någon att gå med, en handledare. Och varslar du egen personal, då känns det fel att ha praktikanter.

Jim Sundelin, ombudsman på Byggnads och ordförande i förbundets Region Mellannorrland, betonar att byggbranschen har ett ansvar för att se till att man kan ta emot elever på praktik.

– Arbetsmarknadsläget spelar ju in, finns det inga jobb är det svårt att ordna praktikplatser. Men för branschen är det viktigt med APL.

– Att få vara på ett företag och se hur det fungerar är ett lärande steg för eleverna. Byggbranschen och skolan har ett gemensamt ansvar för att lösa det.