Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt få igen pengar för dålig kurs

Annons

Utländska studenter som får en dålig utbildning i Sverige har i dag ingen rätt att få tillbaka pengarna - det finns inga regler. Det konstaterar Universitetskanslerämbetet i ett aktuellt fall.

Det är en amerikansk student på Mälardalens högskola som kräver tillbaka studieavgiften på 183 000 kronor. Hon anser att utbildningen hade för låg kvalitet. Även Universitetskanslersämbetet har riktat kritik mot kursen i matematik och statistik, rapporterar P3 Nyheterna i Sveriges Radio.

Studenten uppger för radion att läraren vare sig kunde engelska eller svenska.

Läraren delade bara ut papper och gick därifrån, säger hon.

Det fanns heller inte tillräckligt med stolar utan vissa studenter tvingades sitta på golvet, enligt kvinnan.

Universitetskanslerämbetets chefsjurist Christian Sjöstrand säger till TT att det inte finns några specifika regler om återbetalning av studieavgifter till missnöjda studenter, men att det inom juridiken finns regler och principer som man skulle kunna tillämpa.

När det gäller just frågan om vilka rättigheter man har när man har betalat en studieavgift har regeringen kommenterat det i propositionen om studieavgifter och hänvisar till ett avgörande om kommunal barnomsorg i Högsta domstolen.

I det fallet bedömde HD att en vårdnadshavare inte behövde betala förskoleavgift när kommunen på grund av strejk inte kunnat tillhandahålla barnomsorg.

"Om betalning av studieavgift skulle kunna innebära att studenter får rättigheter liknande dem i ett civilrättsligt avtal är en fråga som tillsvidare får lösas i rättstillämpningen", skriver regeringen i propositionen. Det betyder att det är något som får prövas i domstol och det har inte skett hittills, enligt Christian Sjöstrand.

Det skulle nog krävas att en enskild student tog sig an att driva det i domstol. Det är inte en enkel sak att göra eftersom man måste stämma högskolan i tingsrätten i en civilrättslig process. Om man förlorar riskerar man att få betala motpartens rättegångskostnader.

Björn Magnusson, ekonomichef på högskolan, hävdar att det inte går att få tillbaka pengar på grund av en anmärkning om bristande kvalitet.

Missnöjdheten är ju subjektiv också, säger han till P3 Nyheterna.

Enligt Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, skulle den missnöjda studenten vid Mälardalens högskola kunna vända sig till Allmänna reklamationsnämnden med sina klagomål.

I första hand ska tjänsten reklameras till högskolan. Om hon där nekas ersättning kan hon vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De kan inte pröva själva kvaliteten i utbildningen men till exempel det här med att det saknades stolar till alla elever.

Mer läsning

Annons