Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Svårt att hitta platser för affischering

I Örnsköldsvik har platser för affischering kommit och försvunnit. Idag är bristen på plank och anslagstavlor så påtaglig att de flesta planscher och annonser hamnar på väggar och staket. Något som inte verkar gagna någon.

Annons

Musikhuset, en av de mer inarbetade lokala arrangörerna, har länge ställtsig negativa till de sedan länge minimalistiska möjligheterna till affischering. Tidigare förde de en mer livlig diskussion med kommunen, men det var för flera år sedan. I dag har föreningen mer eller mindre gett upp kampen.
Det är som att jobba i motvind hela tiden. Vi går ut på kvällen för att affischera, och märker dagen efter att allt är borta. Det känns lönlöst efter att i tio års tid ha försökt få några plank att affischera på, säger
Musikhusets ordförande Andreas Andersson.

PLANK BEHÖVS
De samtal som förts mellan kommunen och Musikhuset under senare år har,enligt Andreas Andersson, inte varit kreativa.
De har sagt åt oss att vi kan hyra eller köpa platser av privata ägare. Iså fall skulle alla intresserade föreningar vara tvungna att gå ihop om denkostnaden. Det handlar om pengar, vår marknadsföring. Vi har inte råd att enbart annonsera i ÖA, säger Andreas Andersson.
Björn Brännström från föreningen Wipe berättar hur annorlunda det är i bådeUmeå och Sundsvall, där det inte råder någon brist på varken plank elleranslagstavlor. Det är sådana möjligheter som både Andreas och Björn vill ha.
Det är de, kommunen, som borde inse att plank behövs. Att stödja de lokala föreningarna är viktigt, säger de båda.

UTSKÄLLDA
Bristen på utrymme gör att planscher ibland hamnar på papperskorgarna. Något som lett till att kommunen hört av sig.
Det är den enda kontakten vi har med kommunen idag, när de ringer ochskäller på oss för att vi affischerat på korgarna. Vi är noga med att inte lämna spår efter våra affischer, och använder inte lim eller tejp som lämnas kvar efter planschen. En gång gjorde vi en variant där vi använde ståltråd och ställde affischen framför papperskorgen, säger Andreas Andersson som är övertygad om att bristen på ytor att annonsera också bidrar till minskad publik på arrangemangen.
Vi skulle definitivt se en ökning av folk som dyker upp till olika arrangemang om vi hade större områden att affischera på. Det är ofta folk säger att de inte sett någon affisch, trots att vi varit ute två veckor innan ett arrangemang.
Rikard Åberg, tidigare ledamot i Musikhusets styrelse, har en egen liten historia att berätta angående politiker och deras vallöften.
Jag träffade Elvy Söderström under förra valperioden, i en av stugorna nere vid torget, och frågade henne vad hon tänkte göra angående affischeringen.
Hon svarade att hon skulle fixa till saken, vilket jag tog som ett personligt vallöfte. Sen att hon skämtade, det förstod jag också, säger Rikard Åberg.

TOMMY EHLIN

UNG

Mer läsning

Annons