Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Susanne Sjöstedt (S): Vi slänger de äldre till de digitala vargarna

En kvinna i Vindeln i Västerbotten blev lurad på 200 000 kronor efter att en kvinna ringt upp henne på telefonen, påstått att kvinnan blivit id-kapad, lurade henne att logga in på sitt bank-id och med hjälp av det kunde ta sig in i kvinnans internetbank.

”Det har varit ett helvetesdygn”, säger kvinnan till Västerbottens-Kuriren – och hennes man spekulerar över hur det förmodligen är avancerad programmering som ligger till grund för kuppen.  

”Brottslingarna har system som känner av var pengarna finns”, säger han och menar att bankerna har väldigt lite koll på bedrägerierna. 

Det känns förmodligen så. Men inget talar för att det stämmer.

Det är inte teknik så mycket som gammal (o)hederlig social ingenjörskonst som ligger bakom, en förmåga att ställa relevanta men skenbart oskyldiga frågor, manipulera och utnyttja människors godtrohet.

Kvinnan loggade trots allt helt frivilligt in tjuvarna på sitt bankkonto. Det är svårt att se vilken smart teknik som skulle kunna känna av huruvida en helt regelmässig inloggning skett på falska grunder. Och det gör denna typ av brottslighet så förbaskat mycket svårare att komma åt.

En undersökning i juni visade att över två miljoner svenskar, ungefär 30 procent av den vuxna befolkningen, uppger sig ha blivit kontaktade det senaste året av någon som försökt lura av dem deras personuppgifter. Bland dessa förstås en hel del försök till bank-id-kapningar.

Samtidigt uppger ungefär en kvarts miljon svenskar att de blivit offer för bedrägerier, det vanligaste att nån köpt varor eller tjänster i deras namn.

Med ett sånt gigantiskt underlag vet brottslingarna förmodligen med ruskigt bra precision var de ska slå till, vilka grupper de ska rikta in sig på. I mer än 70 procent av bank-id-bedrägerierna har målsäganden varit över 70 år.

Så här har vi ytterligare ett område där yngre och äldre står på varsin sida en forsande digital flod där den ena gruppen känner sig helt bekväm med att göra praktiskt taget allt via nätet – vem behöver kontanter eller myndighetskontor eller pappersblanketter? – och den andra gruppen tvärtom känner att samhället stormat på och lämnat dem efter sig.

Och det enda rådet att ge de som fastnat på ”fel” sida floden? Se på alla med kritiska ögon och skepticism. Det ger en bitter smak i munnen.

Lösningen kan inte vara att backa bandet i en teknikutveckling som inneburit fördelar för många, en ökad tillgång till information, bekvämlighet och säkerhet. Men övergången kan inte tillåtas fortsätta i dagens rasande tempo där man bra nära nog sätter en måltavla på svenskar över 65.