Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Susanne Sjöstedt: Postnords kris är ingen oförväntad bieffekt av en borgerlig avreglering – den är tvärtom hela den ideologiska poängen

Dagens Nyheter försökte häromdagen i en imponerande granskning reda ut hur Sveriges näst största bolag, Postnord, kunnat hamna där de är i dag med miljarder i årliga förluster och risk för konkurs.

Om just detta skrev ledarsidan redan 2017 ledaren ”Olofsson plogade vägen för Postnords färd mot avgrunden”. Eftersom den fortfarande berättar den politiska resan bäst, följer här en uppdaterad version. Problemen för Postnord slutade ju nämligen inte hösten 2017 utan har bara eskalerat.

Att överdriva krisen för Postnord går inte.

Att överdriva krisen för Postnord går inte. Den är till och med större än Maud Olofsson (C), den före detta näringsministern. Den är större än den urna med farmors aska som sommaren 2017 skickades 50 mil åt fel håll och hittades på Coop i Kramfors. Större än paket som inte levereras i tid eller brev som försvinner. Större än en uppgörelse med Danmark som kostat Sverige miljarder på miljarder samtidigt som servicen ständigt försämras.

Krisen är snart framme i ett läge där grundläggande svensk infrastruktur, som exempelvis postgången, återigen riskerar att fördjupa ett redan existerande demokratiskt underskott i glesbebyggda delar av landet. Och detta inte bara som en oförväntad bieffekt av ett dåligt politiskt beslut. Nej, detta är ju hela den ideologiska poängen.

Detta inte bara som en oförväntad bieffekt av ett dåligt politiskt beslut. Nej, detta är ju hela den ideologiska poängen.

Det började med en katastrofalt dålig affär – i en lång rad av katastrofalt dåliga affärer – som den borgerliga regeringen under Maud Olofssons ledning som näringsminister prackade på svenskarna för nästan tio år sedan.

Alla argument som våren 2008 lyftes som argument för att slå ihop det svenska postväsendet med det danska är numera helt överspelade. Postnord blev inte en starkare aktör, lönsamheten stärktes inte, servicen blev inte bättre, det skapades inga ”värdeskapande synergier” som enligt dåvarande regeringen skulle höja värdet med minst 7,5 miljarder.

Kritikerna då är nu de som i regeringsställning nu måste hantera det kaotiska efterspelet av en affär där Sverige fick ett för litet inflytande kombinerat med omotiverat stort ekonomiskt ansvar som inte kostat oss inte miljarder kronor - utan även inneburit att tusentals postkontor lagts ner och många svenska Postnordanställdas anställningar sitter löst.

Men krisen stannar inte där. Konsekvenserna av krisen växer exponentiellt.

Hon vill att Postnord bara ska behöva dela ut brev varannan dag – och få upp till tre dagar på sig att leverera ett förstaklassbrev!

Efter att först ha försämrat postservicen de senaste par åren där Postnord och övriga berörda postdistributörer numera få två dygn på sig för att distribuera drygt 95 procent av förstaklassbreven – vill Postnords vd Annemarie Gardshol få regeringens godkännande att gå ännu längre. Hon vill att Postnord bara ska behöva dela ut brev varannan dag – och få upp till tre dagar på sig att leverera ett förstaklassbrev!

Det är förstås en logisk följd av en drastiskt minskad brevmängd när alltfler väljer digitala alternativ till pappersbrev, pappersfakturor, pappersdeklarationer och annat.

Det är förstås i väldigt många avseenden inte heller en inte orimlig utveckling – om det inte vore för att alltfler människor utanför kommunernas stadskärnor måste räkna med posten eftersom de på grund av exempelvis dålig mobil- eller bredbandstäckning inte har så många andra alternativ.

Det gäller ju för övrigt även där posten delar ut dagstidningen som boende i vissa delar av landet inte heller kan välja digitala alternativ till.

I Norge slopades normen med övernattdistribution för flera år sedan. En morgontidning som kommer med posten kan nu ta en halv vecka på sig att hitta till prenumeranternas brevlådor.

I Danmark har Postnord redan olika taxor för att leverera tidningar i städer och landsbygd – och där har priserna för utdelning i landsbygd ökat med nästan 200 procent på fem år och är nu dubbelt så höga som för tidningsdistribution inne i städerna.

I dag delas den fysiska posten bara ut en gång i veckan!

I Danmark övergick staten för många år sedan nu till att skicka all myndighetspost till medborgarna digitalt vilket kraftigt minskade brevutdelningen. I dag delas den fysiska posten bara ut en gång i veckan!

Och samtidigt uppdaterar Postnord i Sverige en ständig ökning av e-handeln som i de större städerna inneburit att man numer till och med har lördagsleveranser till hundratals postombud i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sedan något år tillbaka är antalet paket som Postnord delar ut fler än breven.

– Att man kan beställa på en fredag och ha på sig kläderna på lördagens fest är något våra kunder har bett om länge, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.com som säljer kläder och skor på nätet, till Dagens Industri hösten 2017.

Är det för övrigt inte helt bisarrt att när basal samhällsservice inte funkar utanför storstäderna så beror det inte helt sällan på centerpartistisk övertro på marknaden...

Sedan dess har alternativen för leverans samma dag fullkomligen exploderat där du kan beställa varor på nätet på förmiddagen och antingen få dem hemlevererade eller lämnade i en paketbox i anslutning till matbutiken på eftermiddagen.

Kan man måla upp de olika förutsättningarna mellan stad och land tydligare än så?

Är det för övrigt inte helt bisarrt att när basal samhällsservice inte funkar utanför storstäderna så beror det inte helt sällan på centerpartistisk övertro på marknaden...