Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Susanne Sjöstedt: Är du en lönsam kund, lilla vän?

Annons

Har du vad som krävs för ett jobb på skolbolaget Academedia? Kan du "bearbeta vårdnadshavarna under hela resan – från beskedet att man väntar barn till att barnet börjar gymnasiet."? Är du rätt person att identifiera "touchpoints i en vårdnadshavares kundresa"? Är du den som bäst kan "supportera" vårdnadshavare?

Sanningen är ju att det inte finns några skolbarn längre. Inga föräldrar. Det finns bara mer eller mindre lönsamma kunder.

När Marcus Larsson, en engagerad lärare som driver skolfrågor bland annat på Tankesmedjan Balans, publicerade en skärmdump av en rekryteringsannons för en ”marknads- och CRM-koordinator” vid Academedia, var mångas omedelbara reaktion att det måste vara ett skämt. En parodi på allt kritikerna till dagens system nånsin sagt om bolagen som vill tjäna en slant på den bördiga skolmarknaden.

Men nej. Sanningen är ju att det inte finns några skolbarn längre. Inga föräldrar. Det finns bara mer eller mindre lönsamma kunder.

Och handlar det om att locka rätt kunder, kunderna med vinstmarginalerna på sin sida, gäller det att ligga i med marknadsföringen och börja i tid. Redan med ett barn i magen ska föräldrarna i rätt målgrupper ”bearbetas”, ja manipuleras, att välja Academedias förskolor och skolor.

Urvalet är viktigt. I den sjuka och helt unika marknad som är den svenska skolan kan friskolekoncernerna – genom att hålla nere lärarlöner, hålla nere lärartätheten och hålla nere andelen resurskrävande elever – göra saftiga vinstutdelningar till sina ägare.

Allra bäst har det börsnoterade Academedia gått, tidigare i höstas redovisades en vinst på svindlande 431 miljoner kronor det senaste året.

En vinst gjord på svenska skattemedel. På pengar som ska ska gå till skolan.

Allra bäst har det börsnoterade Academedia gått, tidigare i höstas redovisades en vinst på svindlande 431 miljoner kronor det senaste året.

Det finns anledning att tro att vinsten nästa år vässas ytterligare. I bokslutskommunikén från tidigare i höst nämns att företaget avyttrat 12 förskolor i somras ”för att istället fokusera på kommuner och enheter med bättre potential för kvalitet och lönsamhet”.

På Twitter reagerade utbildningsminister Anna Ekström (S) starkt på annonsen. ”Olidligt! Ge mig kunskap och bildning!”, skrev hon om Academedias jakt på marknadsförare, och länkade till ett debattinlägg i Svenska Dagbladet där hon utvecklar sin kritik mot den ökade marknadsstyrningen av skolan.

Sen tog det inte mer än fem minuter innan Annie Lööf (C)svarade på Ekströms tweet, och man kan riktigt höra den skarpa tonen genom dataskärmen: ”Med tanke på att du skriver under som ansvarig minister - hur lirar det med punkt 9 i Januariavtalet? ’Regeringen kommer inte att driva eller arbeta vidare med förslag om vinstförbud eller andra förslag med syftet att införa vinstbegränsningar för privata aktörer i välfärden’.”

Det var ju den lilla detaljen...

Att kasta hela sin nakna affärsidé i ansiktet på kunderna gör inte susen för lönsamheten.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet tvingades i regeringsuppgörelsen med Centern och Liberalerna lova att inte agera i linje med vad en överväldigande majoritet av väljarna vill och begränsa möjligheterna att plocka miljarder i vinst ur vår skattefinansierade välfärd.

Ekströms markering blir alltså som mest en symbolisk sådan. Någon skillnad kan hon inte göra om inte Socialdemokraterna vinner starkare väljarstöd och kan regera utan Centerns stöd efter nästa val. Alla andra tänkbara regeringsalternativ tycker tvärtom att denna marknadsstyrning av välfärden ska försvaras. Inte ens deras egna väljare håller med.

Academedia själva fick i alla fall skrämselhicka av de starka reaktionerna. Annonsen togs ner och skrevs om. Att kasta hela sin nakna affärsidé i ansiktet på kunderna gör inte susen för lönsamheten.

Susanne Sjöstedt