Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Succéår för Tidningen Ångermanland – ökar antalet digitala prenumeranter stort: "Väldigt glädjande"

2020 är snart till ända.
För Tidningen Ångermanland har det varit ett år där antalet prenumeranter för första gången på många år ökat.
– Vi har en stor ökning av nya digitala betalande läsare, säger Oskar Nord, chefredaktör.

Under många år har upplagan för papperstidningar minskat och med den antalet prenumeranter. Men för första gången på många år ökar nu antalet betalande läsare för Tidningen Ångermanland. Nu tillkommer det fler nya digitala kunder är vad antalet tidningsprenumeranter minskar.

– Vi har både halverat tappet på papperstidningen och ökat stort bland de digitala kunderna. Resultatet är mycket bättre än vi kunde drömma om och det är väldigt glädjande att så många uppskattar det vi gör, säger Oskar Nord, chefredaktör för Tidningen Ångermanland.

Ökningen på digitala kunder ligger på 20 procent under året.

Våren 2019 köpte Bonnier upp mediekoncernen Mittmedia, och satsade bland annat på att utöka redaktionen på Tidningen Ångermanland. Hösten 2019 startade den nya redaktionen sitt arbete med 15 journalister i Härnösand, Kramfors och Sollefteå.

– Det har blivit väldigt lyckat och under hösten har man kopierat konceptet i Dalarna och Hälsingland med satsningar på lokal journalistik och lokala chefredaktörer, säger Oskar Nord.

Hur har coronapandemin påverkat Tidningen Ångermanland?

– Väldigt negativt på annonsmarknaden där vi tappat ett antal miljoner i intäkter. Men för redaktionens del märker vi ett stort sug efter lokala kvalitetsnyheter och att läsarna kommer till oss för att ta del av de senaste nyheterna om coronaviruset. Det är våra prenumerantsiffror ett kvitto på.

I våras var personalen permitterad, hur ser det ut nu?

– Journalisterna var permitterade i tre månader i våras när vi såg hur annonsmarknaden dök och det fanns en stor oro för hur det skulle bli. Nu är inga journalister permitterade.

Samtidigt som det satsats på lokal journalistik delas sajten fortfarande med Örnsköldsviks Allehanda och innehåller mycket nyheter om Örnsköldsvik också. Varför är det så?

– Det har varit så i över tio år och jag är medveten om att det inte är en optimal lösning när vi nu är två skilda redaktioner på två ganska skilda marknader. Vi jobbar på olika sätt för att det ska kännas att även Allehanda.se är mer lokal och har frågan högt uppe på agendan. Det kommer att hända saker i den här frågan under nästa år, säger Oskar Nord.

■■■ Här kan du bli kund på Tidningen Ångermanland och Allehanda.se!