Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora utmaningar väntar Bonniers nye vd

Annons

Som en blixt från klar himmel. Det är reaktionerna på att Tomas Franzén nu tar över som vd för Bonnier, ett företag som går en högst osäker framtid till mötes.

Utmaningen blir att navigera Bonnier genom den digitala omställningen, säger medieanalytikern Olle Lidbom.

Han blir en av Sveriges mäktigaste kulturpersoner, med stor makt över bok- tidnings- tv- och filmbranschen. Men själv har Tomas Franzén, nu vd på Com Hem, ingen större kulturell bakgrund. Fotboll uppges vara hans stora intresse vid sidan av jobbet, enligt Dagens Media.

Jag visste inte vem han var och han har inte förekommit i någon spekulation, så det var ett överraskande val, säger Olle Lidbom till TT.

Skuldsatt företag

Tomas Franzén tar över jobbet efter Jonas Bonnier, som aviserade sin avgång i slutet av maj. Under Jonas Bonniers tid har Bonnier pressats svårt av förlagsköp i USA, en vikande papperstidningsmarknad och sämre tider för betal-tv-bolaget C More och sålde i år delar av SF Bio till riskkapitalbolaget Ratos.

Till skillnad från Franzén har Jonas Bonnier erfarenhet av att skriva och ge ut böcker. Olle Lidbom uppger att han är förvånad över att Bonnier har valt en chef utan tydlig koppling till sin verksamhet, men menar att det i dag inte spelar någon större roll.

Bonnier har blivit allt mer uppdelat på sina affärsområden som styrs av självständiga och inflytelserika chefer. Att de är kompetenta inom sina områden är viktigare än att företagets vd är det, säger han.

Författaren och journalisten Björn af Kleen, som i september släppte en bok om familjen Bonnier, tycker dock att en vd med mer publicistisk erfarenhet hade varit att föredra.

Ur ett affärsmässigt perspektiv är hans bakgrund rimlig, men som journalist eller författare kan man tycka att det är tråkigt att inte den högsta befattningshavaren har någon erfarenhet av de jobb som de flesta i firman utför, säger han.

Digitala utmaningar

För Tomas Franzén väntar nu stora utmaningar. Bonniers hela affärsmodell vilar på grunder som har rubbats det senaste decenniet. Den viktigaste uppgiften blir enligt Olle Lidbom att göra något åt den höga skuldsättningen och att därefter guida företaget genom den föränderliga mediemarknaden.

TT har försökt nå Tomas Franzén utan att lyckas. Till Dagens Industri säger han att han hoppas kunna dra nytta av sina tidigare erfarenheter som chef för Eniro och Comhem.

Det är ingen hemlighet för någon att internets explosion de senaste åren skapat helt nya förutsättningar för distributionen av inte minst innehåll. Här har Bonnier självklart stora utmaningar, säger han till tidningen.

Mer läsning

Annons