Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stockholm växer för miljarder

Annons

Regeringsalliansen, fyra kommuner i Storstockholm plus landstinget lanserar flera storskaliga byggprojekt för tiotals miljarder kronor. Nio nya t-banestationer och totalt 78 000 nya bostäder ska byggas i länet.

"I praktiken skapas nu grund för bostäder motsvarande nästan ett helt nytt Uppsala", skriver Alliansens fyra partiledare på Dagens Nyheters debattsida.

Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla är ense med staten om projekten. Även Stockholms läns landsting är med i uppgörelsen. Nio nya tunnelbanestationer, med sträckningar mot exempelvis Nacka Forum, Arenastaden och Barkarby.

Investeringarna i de nya stationerna, fordon och depåer beräknas landa på 25,7 miljarder kronor.

Enligt regeringens förhandlingsman HG Wessberg står staten för 53 procent av finansieringen av tunnelbanebygget. Omkring 4,6 miljarder tas från statliga anslag. Resten, nio miljarder kronor, ska komma från den statliga trängselavgiften i Stockholm, vilket innebär att det i praktiken är Stockholmsbilisterna som står för den delen av den statliga finansieringen.

Det var viktigt att regeringen visade att den var beredd att dela på ansvaret, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

TT: Varför ska staten betala flera miljarder kronor för stockholmarnas tunnelbana?

Det här är en otrolig viktig fråga inte bara för Stockholms- och Mälardalsregionen. Det är faktiskt en fråga som är viktig för hela Sverige, säger Elmsäter-Svärd. Det handlar både om förutsättningar för jobb och bostad och om bättre konkurrenskraft för Sverige som helhet.

Monica Andersson, statsvetare vid Stockholms Universitet, anser att det är tydligt att regeringen och Fredrik Reinfeldt nu har kört över sina partikollegor i Stockholm.

Ja, det tycker jag att man ska tolka det som. Regeringen har kört över Stockholmsmoderaterna. Eftersom de har varit så tydliga tidigare med att det inte skulle bli tal om tunnelbana utan det var spårvagn som gällde, säger hon.

Monica Andersson anser att Stockholmsväljarna blir allt viktigare för att vinna riksdagsvalet. Mikael Sundström, statsvetare vid Lunds universitet, håller delvis med.

Om Reinfeldt och Annie Lööf tar upp detta så att det blir en stor snackis, vi jobbar långsiktigt för bra miljö och så vidare. Då blir det en riksdagsfråga och då är det kanske där man vinner väljare. Men det kan också bli en Stockholmsfråga, och då kanske man snarare förlorar på det eftersom det är pengar som går direkt till Stockholm och folk frågar sig vart landsbygdspolitiken tog vägen, säger Sundström.

Trängselskatten på Essingeleden införs dessutom redan 2016 samtidigt som nuvarande trängselskatter höjs. Det är kommunerna Nacka, Solna, Järfälla och Stockholms stad som blir huvudmän för att bygga bostäderna - både hyresrätter och bostadsrätter.

Fast det kommer ju inte enbart vara kommunala bostadsbolag som bygger utan även privata bolag, säger Erik Bromander, huvudsekreterare för Stockholmsförhandlingen.

Bakom satsningen ligger beräkningar att befolkningen i regionen ökar från 2,1 miljoner människor till 2,6 miljoner 2030, skriver alliansledarna i DN.

Fakta:

Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Solna stad, Nacka och Järfälla står bakom uppgörelsen, som innebär:

Den blå tunnelbanelinjen kopplas ihop mellan Kungsträdgården och Gullmarsplan. Det sker genom att den nya stationen, Sofia på Södermalm, får trafik i tre riktningar. I en ny östlig riktning byggs ytterligare fyra nya stationer: Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.

Blåa linjen byggs även ut i nordväst från Akalla till den nya Barkarby station. Däremellan byggs t-banestationen Barkarbystaden.

Från Odenplan sträcks tunnelbanan ut i nordlig riktning. Två nya stationer byggs: Hagastaden och Arenastaden.

Finansieringen sker bland annat genom höjda trängselskatter.

I en annan del av överenskommelsen åtar sig kommunerna att bygga runt 78 000 nya bostäder i länet.

Mer läsning

Annons