Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Start för fjärrstyrning

Efter många år av förberedelser.
På tisdagen landar ett av de mest spännande projekten på Örnsköldsvik Airport.
Flygtornet är inte längre bemannat.

– Man kan inte vara annat än stolt, säger Robert Gyllroth, flygplatschef i Örnsköldsvik.

Gyllroth menar till och med att det som nu sker i Örnsköldsvik – och för all del även i Sundsvall – till delar kommer att förändra flygvärlden.

– Jag tycker det känns lite som när människan tog de första stegen på månen.

På måndag förmiddag ska Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) inviga Luftfartsverkets (LFV) fjärrstyrda torn på Sundsvall Timrå Airport.

Efter ceremonierna i Sundsvall kommer att ett plan att lyfta, för att landa i Örnsköldsvik ungefär en halvtimme senare.

Den första reguljära landningen kommer att ske med Höga Kusten Flygs ordinarie ankomst fem minuter över två på eftermiddagen.

När det flygplanet tas ned på marken sker det med hjälp av styrning från Remote Tower Center i Sundsvall.

Det fjärrstyrda tornet är en svensk innovation – det första i världen.

– Innovation, nytänkande och samarbete är det som bygger Sverige starkt och det som skapar tillväxt och jobb. Därför är jag extra glad att få vara med när denna samverkan och innovation manifesteras i ny spännande teknik och funktion, säger Anna Johansson i ett pressmeddelande.

Det var i början på november förra året som Transportstyrelsen visade LFV tummen upp för den så omskrivna och omtalade fjärrstyrningen.

Glada nyheter för Per Fröberg, pressansvarig på LFV.

– Industrihistoria är skriven, sa Fröberg då.

Han fortsatte:

– Flygsäkerheten ska givetvis vara uppfylld på alla tänkbara sätt; det ska vara minst lika säkert som med det gamla systemet. Helst ännu säkrare.

Det som började med en idé och vision om ett paradigmskifte inom flygtrafikledning för snart tio år sedan blev verklighet genom ett nära samarbete mellan LFV och Saab.