Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stand up tragedy på Backa Teater

Annons

Alexander Salzberger är tillbaka på Backa Teater i Göteborg, med självbiografiska "Kicktorsken". Genom tusen imitationer, fotbollsdrömmar och rökheroindimma bekräftar han sin unga publik, och ger sig själv upprättelse.

Alexander Salzberger är överallt, på ett närmast sublimenalt sätt. Hans röst dyker upp i radio, halvt om halvt maskerad. Utöver inläsningar av noveller och satir med "Surdegshotellet" i P 1 ligger han bakom ett antal sidekicks till Lilla al Fadji i P 3.

I dagarna är fokus dock helt på monologen "Kicktorsken", som har premiär på Backa Teater i Göteborg på lördag.

Upprorisk svärta

Hans komiska särart och säkra imitationer känns igen från tidigare uppsättningar. Det som tillkommit i det självbiografiska manuset är en upprorisk svärta och ett antal skoningslösa porträtt av närstående vuxnas svek. När Alex minns sin mammas små, lulliga giftpilar får imitationen smygande, brutala konturer. Med samma obevekliga grepp härmar han sin styvpappas skrik, och gör en koppling mellan dennes misshandel och det egna valet att bli mobbare.

"Kicktorsken" handlar om att växa upp som barn till missbrukare med drömmar om en biologisk hjältefar, om att vara utböling bland blonda syskon och om att längta efter bildning men välja knark. Hur får man ihop en så självutlämnande berättelse?

Man riskerar alltid att bli påträngande och effektsökande genom att exponera sig själv, men jag tycker att jag har hittat en fungerande konstnärlig form. Monologen. Hittar man formen så kan man skildra både sig själv och andra på ett sätt som förhoppningsvis blir viktigt för publiken.

TT Spektra: Du är tuff i dina porträtt av omgivningen och verkar inte ha behov av lyckliga slut?

Det är en form av kliché att arbetarklassmonologen ska sluta lyckligt. Men jag säger till min publik att jag inte är läkt känslomässigt. Jag vill berätta, inte komma med lösningar.

Alex alter ego Kicktorsken reagerar på sitt sociala arv, och vill ta sig fram i livet. Han vill revanschera sig socialt och kulturellt. Samtidigt smyger det sociala arvet på, och klipper sönder allt.

Jag pratar öppet om missbruket jag själv hamnade i, och om hur jag hängde upp allt på att jag måste få träffa min biologiska pappa för att komma till ro. När jag till slut gjorde det blev jag fruktansvärt besviken eftersom han vägrade prata om att han bott i samma stad i hela mitt liv utan att ge ett ljud ifrån sig.

TT Spektra: Du har en omvittnad förmåga att knyta an till en ung publik. Vad är hemligheten?

Delvis har det att göra med skådespelarteknik, men det jag tror min publik känner är att jag blandar in livet, och påminner om samtiden. Jag är upptagen av de tuffaste, svåraste killarna. Jag tror att många av dem inte har sett en man i närliggande ålder prata om relationer, känslor, upplevelser som de sannolikt lever i just nu.

TT Spektra: Tror du att du gör skillnad för dem på lång sikt?

Jag hoppas det. Kicktorsken är en politisk pjäs, sammanfattar Alexander Salzberger. Det är en strategi av mig att koppla mitt personliga öde till större, konkreta sammanhang.

"Kicktorsken" har urpremiär lördag 24 november på Backa Teater i Göteborg

Mer läsning

Annons