Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spyker synas i sömmarna

Annons

Spyker Cars ska vara Saabs räddning.

Men Spyker självt hålls under armarna med lån - och störste ägaren stödköper bilar. Av de 23 Spykerbilar som såldes under första halvåret, köpte den ryske bankiren och miljardären Vladimir Antonov tre. För Saabs del skulle ett sådant stödköp motsvara ett par tusen bilar.

Under onsdagen, dagen efter att GM:s vd gått ut och sagt att Spyker Cars är den ende kvarvarande spekulanten, höll både Spyker och Saab en låg profil. Att GM så tydligt pekat ut en spekulant gjorde däremot att det rådde stor aktivitet hos alla inblandade myndigheter för att vara förberedda om och när det verkligen blir en affär.

För att Saab ska kunna få ut lånet från Europeiska investeringsbanken (EIB) på drygt fyra miljarder kronor måste Spyker Cars visa att man har tillräcklig finansiell styrka.

Regeringen kommer också att ställa tydliga krav på långsiktighet. Analysen av bolaget är ännu inte klar.

Det är ett omfattande arbete där vi fortfarande kan stöta på hinder, säger Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet.

Och några besked från Spyker Cars ägare har inte kommit.

Där verkar annars finnas gott om pengar. Störste ägaren i Spyker är ryska finansbolaget Convers Group som enligt medieuppgifter ska ha tillgångar på runt 18 miljarder kronor. Bara under årets första sju månader har Spyker fått nästan 20 miljoner euro, nära 210 miljoner kronor, i nya lån, från banker under Convers Groups vingar.

I fjol hade Spyker intäkter på 7,8 miljoner euro, drygt 80 miljoner kronor. Sedan bolaget börsnoterades 2004 har det gått back varje år. I fjol landade förlusten på 23,8 miljoner euro, 250 miljoner kronor.

Förlusterna har fortsatt och tillverkningen ska under nästa år flytta från Nederländerna till en underleverantör i Storbritannien.

Nic de Boer, redaktör på den holländska tidningen Autoweek, tror att affären mycket väl kan gå igenom. Men han ser en risk att Saab säljs vidare inom något år eftersom Vladimir Antonov saknar erfarenhet av att driva en storskalig bilfabrik.

Jag skulle inte vilja vara beroende av en rysk bank om jag jobbade på Saab, säger han.
Annons