Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjöberg är bäst i Ö-vik på Golf

Örnsköldsvik. Sveriges bästa Golf finns i Domsjö.
– Allt är specialgjort på bilen, bara skalet är original. Jag har fått exakt den bil som jag vill ha, säger Patrik Sjöberg.
Två år tog det att bygga den.
– Vi har lagt ner över tusen timmar, tappade räkningen vid 300.

Annons

Det är ett stolt team som visar upp bilen som förhoppningsvis kommer att ge många lyckliga stunder i skogarna runt om i Sverige.
Men en våldsam krasch för två år sedan höll på att förstöra karriären för Patrik Sjöberg och kartläsaren Peter Westman.
Vi åkte av i 170 km/h, voltade fyra varv framlänges. Vi hade tur som hade en säker bil, säger Patrik.
Patrik rattade en Golf II då och jagade en topplacering i Midnattsolrallyt, en SM-tävling, när olyckan var framme.
Har haft klippkort till kiropraktiker efter den vurpan.
Peter Westman hade diskbråck innan, och slog upp det rejält. Trots att Patrik fortfarande dras med rygg- och nackproblem har han aldrig haft planer på att lägga av.
Man har inte vett till det, säger han och skrattar.

BILAR ÄR LIVET
Bilar är Patriks liv. Han jobbar med det på dagarna och har egen firma på kvällstid. Det för att kunna driva verksamheten.
Ett kort tag efter kraschen bestämde sig teamet för att bygga en bil på egen hand. En Golf III årsmodell 1992 inhandlades.
Det tog längre tid än beräknat att få bilen klar.
Växellådan spökade i projektet, men till slut fick vi den. Det är en sekventiell växellåda som innebär att man aldrig kan bomma en växel. Samma låda som används i STCC, berättar Patrik som är ensam i Ö-vik att ha en sådan växellåda.

HÄR LUKTAR DET BIL
Garaget i Domsjö luktar bil och i ett av rummen finns massor av prylar. Här vistas Patrik nästan mer än hemma.
Egentligen ska man var ensam, för det tar mycket tid, men ibland måste man kasta in skon hemma, säger han och skrattar.
Peter:
De är dresserade...
Allt slit i garaget har gett resultat, för enligt grabbarna finns det ingen bättre Golf i landet.
Men jag vill ha mer fart i motorn.
Patrik säger att man hela tiden vill förbättra saker.
Det är nya utmaningar hela tiden, mycket jobb i garaget och där gäller det att vara smart.
Man har kört några tävlingar med den nya bilen.
Den fungerar långt över förväntan. Vi ska köra in oss mer i sommar då vi kommer att ligga ute och tävla nästan varje helg.
Väghållningen är enligt Patrik förträfflig en egenskap som är viktigast.
Med kraschen i åtanke satsade man mycket på säkerheten. Störtbågen är den bästa på marknaden.

HAR RESPEKT
Jag har haft respekt för farter efter vurpan. Går det 190 km/h i skogen vill jag veta att jag har nära till bromsen.
Patrik vill passa på att berömma en person lite extra.
Vår chefsmekaniker, Peter Eklund, har gjort det mesta på bilen. han har gjort ett fantastiskt jobb.
Det är svårt att beräkna värdet på bilen, men grabbarna uppskattar det till 350 000 kronor.
Men det är bara i material, arbetstid ej inräknad.
Patrik började som så många andra med folkrace. Sedan blev det rallycross, vann bland annat DM, men från 1998 är det rally som gäller. Patrik är tillbaka i Ö-viks Motorklubb efter att ha tävlat för Kramfors i tio år på grund av sponsorskäl.
Det är roligt att konstatera att ÖMK ryckt upp sig, det är fler som kör, men tyvärr är det få tävlingar i Norrland.
Patrik och hans team kuskar runt mycket i deras husbuss. Det blir runt 2000 mil varje sommar. 1999 körde Patrik 35 tävlingar bröt bara fem och varje gång var det på grund av växellådan. Men nu slipper man det med tanke på det nya lådan.
Vad är rally för dig, Patrik?
Att klara alla utmaningar och att vara snabbast. Det handlar om mycket taktik, man måste läsa tävlingen.
Det handlar om rutin
Den som bromsar senast vinner. Det gäller att vara aggressiv på rätt sätt. Mycket handlar om rutin också.
Peter Westman:
Man kan aldrig bli för gammal för rally.
Men man blir inte rik.
Vi körde in 90 000 kronor 1999, säsongen kostade 200 000 kronor. Vi gör allting själva, det är tjusningen. Vi driver det här som ett företag och vi har fantastiskt roligt tillsammans, säger Patrik Sjöberg.
Till helgen återvänder man till Östersund och Midnattsolrallyt. Den här gången tänker Patrik och Peter hålla sig kvar på vägen.

SÖREN HÄGGKVIST

Mer läsning

Annons