Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för årets kraftmätning på vägarna

Örnsköldsvik. I rallytävlingen Örnskölden samsas både hårdsatsande och glada amatörer.
– Det är skitkul, sammanhållningen är så bra, säger Thomas Berglund som
ännu inte kommit i mål i en tävling.

Annons

Thomas har tävlat sedan 1999.
Dumheter att jag började, säger han och skrattar.
Han berättar att han skulle sälja sin Volvo 244, men ingen var intresserad så Thomas bestämde sig för att testa den i en tävling och fixade till den i tävlingsskick.
Jag har kört tio tävlingar
sedan dess och jag hoppas att vi kan ta oss i mål i Örnskölden i år, säger Thomas som körde av och bröt i fjol.

REJÄLT UPPSVING I ÅR
Den anrika och klassiska tävlingen har fått ett rejält uppsving i år. Över 100 bilar står på startlinjen på lördag. Tävlingen skulle egentligen ha ägt rum 12 januari, men snöbristen tvingade arrangörerna att flytta fram.
Det är den fjärde största tävlingen som vi arrangerar sedan 1976, säger tävlingsledaren Göran Englund.
102 bilar är anmälda.
Per Nordgren ska ha en stor eloge, eftersom han jobbat hårt för att vi skulle få en deltävling i Volvo Original Cupen, säger Göran.
Per tävlar för Ö-viks Motorklubb och brukar ligga långt framme i den klassen.
Nu får jag försöka hålla mig på vägen, skrattar Per som brutit de två senaste tävlingarna.
För sex år sedan fanns det bara fem till sex bilar som hade ÖMK som klubb. I dag är siffran 25!

TVÅ RIKTIGA VETERANER
Två herrar som varit med väldigt länge är Bertil Broman och den välkände och merittyngde Janne Hållander.
Jag började 1965 och jag var med och körde den första Örnskölden som avgjordes samma år, säger 57-årige Hållander.
Jag ska köra tio år till, säger den två år äldre Broman.
Janne Hållander och Bertil Broman började samtidigt med rally.
Jag körde en Saab i början och vann en hel del tävlingar, berättar Bertil stolt.
I dag rattar han en Golf i klassen Grupp A.
I den här sporten finns personligheter som har många roliga minnen att berätta.
Som den gången Mats Westman tog sig i mål på tre hjul och vann SM 1996 i Grupp H 2WD.

KÖRDE PÅ TRE HJUL
Vi slog av bakaxeln och jag körde två fulla sträckor med tre hjul, totalt rörde det sig om tre mil. Jag kunde bara köra för fullt i vänsterkurvor. Det var en kämpasege, berättar Matsr.
Att hålla på med rally kan bli rätt kostsamt och det tar väldigt mycket tid.
Men för ÖMK:arna är det här en livsstil.
Jag har väl lagt ner 1 000 timmar på den nya bilen, säger Patrik Sjöberg som är tillbaka i ÖMK efter åtta år i Härnösands MK.
Roger Westin har slagit på stort. För några månader sedan köpte han en Audi S2 för 260 000 kronor.
Jag hade tänkt köpa en fyrhjulsdriven länge. Jag har kört några tävlingar med den, det tar tid att lära sig körtekniken,. Det är stor skillnad jämfört med tidigare bilar som jag kört.
Banan i Örnskölden mäter 3,2 mil som körs i två varv. Totalt blir det åtta specialsträckor. Start och mål är vid Gideågården.
Det är härliga byvägar, både snabba och krokiga avsnitt, säger Göran Englund.


SÖREN HÄGGKVIST

Mer läsning

Annons