Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sollefteåservice prisas

Per Nilsson och Anna-Maria Stenslökken som driver Sollefteå servicecenter blev utsedda till Årets företagare i fredags kväll.
– Det viktigaste är goda kundrelationer.

Annons

Det är glada miner på Sollefteå servicecenter på måndagsförmiddagen.

Syskonen Per och Anna-Maria har varit nominerade till priser två gånger förut på Sollefteås företagsgala "Stjärnkväll". Och i fredags var det äntligen deras tur att kamma hem det kanske mest prestigefyllda priset; Årets företagare.

– Det känns jättebra, det blir som en extra kick att få uppskattning på det här sättet, säger Per.

Sollefteå servicecenter är ett familjeföretag. 1970 startades det av syskonparets pappa Kennet Nilsson och Bernt Westin.

För 14 år sedan gick syskonen in som ägare. Statoilmacken, butiken och verkstaden ingår i bolaget.

– Det känns viktigt att förvalta vidare det som farsan byggt upp. Det gäller att ta hand om och behålla de kunder vi har.

I butiken säljs en rad olika produkter, fokus har tidigare legat på snöskotrar men nu finns det lite av varje.

– Gräsklippare, fyrhjulingar, båtmotorer och motorsågar är några exempel. Och vi servar och reparerar det mesta förutom bil och motorcykel.

Sedan syskonen gick in i företaget har omsättningen fördubblats. I dag har de 13 anställda totalt. Framöver finns planer på att eventuellt bygga ut verkstaden.

– Vi är trångbodda som det är nu, men vi får se när det blir. Det innebär en stor investering.

Per säger att han trivs med att driva företag i en mindre stad som Sollefteå.

– Man får en helt annan relation till kunden, jag skulle nog inte trivas i storstadsmiljö. Det blir så opersonligt.

Alla anställda var inbjudna till galan i fredags kväll. Det blev en trevlig kväll med mycket firande.

– Tyvärr kunde inte farsan vara med, de var i fjällen. Men jag tror att han är oerhört stolt.

Annons