Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sollefteåborna ska vara över 60

Är du över 60? Inte? Ja, då bör du bli det snarast. Det tycker cityutvecklingsföreningen QL som dragit i gång kampanjen Över 60 i Sollefteå.

Det handlar naturligtvis inte om ålder. Det handlar om hur mycket man köper på hemmaplan. Enligt statistik från HUI, handelns utredningsinstitut, shoppar Sollefteåborna för 53 procent på hemmaplan. Nu vill man få upp siffran till 60 procent.

- Om vi får upp handeln hemma så mycket motsvarar det 20 nya tjänster, berättar cityledaren Sanna Lundin, tillbaka i tjänst efter en mammaledighet.

Nu jobbar man för att få in det tänkesättet hos både allmänhet och handel.

- Om man investerar på hemmaplan så gynnar det en själv. Man kan bo kvar och värdet på huset ökar, poängterar Lundin.

Meningen är att handlare ska kunna dela ut bevis, pins, till de kunder som man tycker är över 60. Går man sedan omkring med det ska man i andra butiker kunna få små överraskningar som rabatter, fikabiljetter med mera. Det ska löna sig att vara över 60.

I dag finns QL:s styrelse och cityutvecklaren ute på stan för att diskutera handel och utveckling.

- Vi tar emot alla idéer och synpunkter, säger Sofie Stark, styrelseledamot i föreningen.


JÖRGEN SUNDIN
070-609 16 68