Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halka året runt på ny trafikanläggning

/
  • Mikael Wikholm, Mattias Molin och Markus Norenius framför de skidcars som gör halkkörning möjlig året runt.
  • En skidcar på plats på flygfältet.
  • Tidningens testpilot Magdalena Prevéus och Mikael Wikholm från Fränsta trafikskola provar krocksläden.
  • Vältbilen finns i en flygplanshangar.
  • WEBBTVPUFFBILD Se tidningens utsända prova vältbil, krocksimulator och hinderbana med skidcar på www.allehanda.se/tv
  • Riggen på en skidcar är hydraulstyrd.
  • Övningsbanan nästa.
  • Ja... riktigt så hemskt var det väl inte.

Nu blir det trafiksäkerhet året runt på Långsele flygfält.
När Billsta och Fränsta trafikskolor kör i gång sin nya anläggning blir det halkkörning och riskutbildning på hög nivå.

Annons

Halka året runt är kanske inte vad gemene man önskar sig. Men för en trafikskola är det idealiskt.

– Nu får vi helt andra förutsättningar att träna halkkörning och genomföra riskutbildningar, säger Markus Norenius på Billsta trafikskola i Sollefteå.

I samarbete med Fränsta trafikskola i Sundsvall har Billsta trafikskola byggt upp en helt ny trafikövningsplats på Långsele flygfält.

– Det är en perfekt plats och underlaget är bästa tänkbara, konstaterar Markus Norenius.

– Just nu har vi bara behövt ploga upp en bana på 30 gånger 800 meter där vi kan träna olika moment som inbromsning, undanmanöver, övergångsställe med mera. Och med skidcars kan man använda anläggningen året runt.

Ute vid landningsbanan står de två specialutrustade bilarna och väntar. Fordonen är monterade på speciella, hjulförsedda riggar som gör att friktionen mot underlaget kan varieras på en mängd olika sätt. Det möjliggör simulering av både fram- och bakhjulsdrift samt olika sorters halka – vattenplaning, isfläckar med mera.

– Tidigare har sommaren varit en begränsande faktor, det har blivit trångt på de halkbanor som finns, bland annat på grund av alla motorcyklister. Nu har vi löst det problemet, konstaterar Markus Norenius.

Men det är inte bara halkkörning som står på schemat för trafikskolornas elever. Flera utrymmen i den gamla flyghallen har renoverats; bland annat finns där en så kallad konsekvenshall med en krocksimulator och en specialvåg.

Att ställa sig på vågen ger en tankeställare. En person som väger 69 kilo väger 2,7 ton vid en krock i 50 kilometer i timmen. Motsvarande vikt vid 90 kilometer i timmen blir – 8,7 ton. I krocksläden kan man dessutom prova på kraften i en krock i relativt låg hastighet.

Ute i en av hangarerna finns också en vältbil; här kan man få uppleva en volt och hur det är att hänga upp och ned i bältet. Att skära sig loss i det läget är ingen bra idé.

– Då ramlar man på huvudet, och det kan vara riktigt farligt. Man måste söka stöd så man kan lossa bältet om man hamnar i en sådan situation.

Totalt har investeringen gått på 1,2 miljoner kronor. Trafikskolorna kommer i första hand att låta de egna eleverna genomgå utbildningen på plats, men på sikt välkomnar man även privatister, andra trafikskolors elever samt fortbildning för till exempel företag.

– Men just nu har vi en liten inkörningsperiod framför oss.

Mer läsning