Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart rullar världens starkaste lastbil på Ö-viks vägar – det blir ett lyft för miljön

Åkaren Mats Bylin tänker på miljön.
Det är därför han investerar stort.
Inom kort kan han lasta 50 ton i sin nya jättelastbil.

Annons

TV: Ny superlastbil transporterar på Öviks vägar

– Det här är framtiden, säger Mats Bylin och pekar på lastbilen som ska tas i bruk om ungefär tio dagar.

LÄS OCKSÅ: Landsbygd straffas med kilometerskatt

Det här är vad industrin också vill.

Mer optimerade fordon leder till färre transporter, vilket i sin tur betyder mindre vägslitage, lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.

När åkaren Mats Bylin visade upp sitt fordon på tisdagen var det många som hade letat sig till BDX i Arnäsvall, där lastbilen stod parkerad.

Bakgrunden till projektet – lastbilen som visades på tisdagen är ännu så länge den enda i sitt slag i Örnsköldsvik – är ett samarbete med en rad aktörer.

Trafikverket, Skogsforsk, Örnsköldsviks kommun, BDX och Mats Bylins företag Timmer och Godshantering har drivit det för att minska miljöbelastningen genom Örnsköldsviks tätort.

Fordonet kan inom kort användas för reguljära transporter tack vare dispens.

– Vi ska bland annat köra biobränsle åt Domsjö Fiber, bark från Husum och torv från Stormyran, säger Mats Bylin.

Dispensen för fordonet gäller så kallade specifika vägar.

– Eftersom det rör sig om tyngre transporter än tidigare så måste bland annat broar besiktas innan det blir mer fritt för så här tunga fordon.

Mats Bylin fortsätter:

– I min lastbil kommer jag att kunna ta 25 kubik mer än vanliga lastbilar kan ta. Vi ska frakta bark och torv som det är tyngd i – inte kutterspån.

LÄS OCKSÅ: Transportprogrammet kan flyttas

Bylins bil och släp är aningen längre än vanliga lastbilar. Totalvikten ligger på 74 ton när 50 ton finns i lasten. Bil och släp har nio axlar; mot normalt sju.

Tack vare den ökade lastförmågan på Bylins fordon kan antalet transporter minska med 3 500 på årsbasis i Örnsköldsviks tätort. Bränsleförbrukningen kan minska med närmare 60 000 liter per år – och antalet körda mil kan tas ned med nära 20 000.

Lastbilens motor har 750 hästkrafter, att jämföra med 500 hästar i en vanlig lastbil. Det här 74-tonsfordonet är världens starkaste serietillverkade lastbil, enligt uppgifter från BDX.