Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Slumpen i möte med det planerade

Gunnel Oldenmark älskade geometri redan i skolan. I sin konst låter hon ofta det planerade, det geometriska, det uttänkta möta det oplanerade, det helt oförutsedda, det kaotiska.

Annons

– Allt är både och, det planerade och det kaotiska.

Gunnel Oldenmark gillar också det här med numerologi. I Bibeln ska man fasta i 40 dagar och 40 nätter i öknen. 1 och 7 och 8 och 12 är andra siffror som kanske har magiska krafter.

Gunnel Oldenmarks skulpturer och mobiler ser sällan eller aldrig ut att vara slumpmässiga skapelser. Hon arbetar också med bestämda mått och vinklar, olika i olika verk. Det är en geometrisk exakthet av samma slag som att en snöflinga i förstoring ser ut att vara en planerad konstruktion.

Men allt är lika men ändå olika, ingen snöflinga är den andra lik, inget löv är den andra lik. Det är precis som med människor. Alla är lika men ändå olika.

De gummibitar som Gunnel Oldenmark använder i bland i sina mobiler och objekt är bra exempel på den sanningen.

Hon använder begagnade gummislangar som använts till cykeldäck eller bildäck. Begagnade gummislangar är skräp som verkstäderna slänger. Men gamla gummislangar är även material till konst. Hon målar gummit och klipper eller skär många små bitar. Bitarna blir mobiler eller delar av objekt i små lådor.

Gunnel Oldenmarks verk har titlar som "Pentagramatisk", "Kubisk fantasi", "Sumerisk fantasi". Serien med de 12 objekten heter "Memories from Seirabol 1-12".

Den sista orten finns inte i verkligheten. Däremot i Gunnel Oldenmarks fantasi. Det är en rik fantasi.

Gunnel Oldenmark

skulpturer, mobiler, objekt

Kramfors konsthall. Utställningen har vernissage idag lördag och hänger till den 5 februari. Maria Bervelius kular och läser poesi under vernissagen.