Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resor och sport – röd tråd för Hans

/
  • Hans Nordin gör den 18 december sin sista arbetsdag på Allehanda Media och ser fram emot mer tid för utförsåkning under vintern, sommarens seglingar och naturligtvis golfspelandet.
  • Hans Nordin har arbetat som marknadsansvarig på Örnsköldsviks Allehanda och därefter vid Allehanda Media. Barnens Vasalopp, Jobbrocken och otaliga resor är några av

Att göra sällskap med Hans Nordin utefter Storgatan är inget att rekommendera om man har en tid att passa eller vill skynda på lite.

Annons

Han tycks nämligen känna alla – och är tjenis och du med de flesta han stöter ihop med. Med ett förflutet som tränare och föreningsaktiv i Friska Viljor och aktiv i ÖSS (Örnsköldsviks segelsällskap) är grunden för en stor bekantskapskrets lagd. Lägg därtill arbetet som lärare och hotellchef, därefter som inköpare på Fjällräven och de senaste årens jobb med reklam- och marknadsfrågor på Mitt Info, Face IT, Örnsköldsviks Allehanda och Allehanda Media. Utåtriktade jobb som lett till ett enormt kontaktnät. Hans Nordin har stortrivts med sina jobb – från folkskollärare i Sorsele till det nuvarande som marknadsansvarig på Allehanda Media.

Trivsamt i all ära – men nu tycker han att det är dags att gå i pension, även om det är åtta månader kvar till 65-årsdagen.

– Att gå i pension kan vara svårt om man varit i farten. För mig har det varit en fantastisk lyx att ha fått arbeta halvtid sedan semestern, att få känna på det lite grann. Nu är man delvis förberedd.

– Jag kanske sover lite längre. Nej, förresten, jag tror inte att jag kommer att göra det, funderar han.

I februari blir det utförsåkning i Italienska alperna, tillsammans med ett gäng Ö-vikskillar i förskingringen. Han är också engagerad i Ulvöregattan, som nästa år fyller 100 år. Den arrangeras av ÖSS och är förmodligen Sveriges äldsta regatta. Arbetet har startat så smått.

Intresset för sport och resor har gått som en röd tråd i både arbete och fritid för Hans Nordin. Som marknadsansvarig på tidningen har han under närmare femton års tid svarat för bland annat resor, Barnens Vasalopp, Örnsköldsvik på Skidor och Jobbrocken.

Under arbetsåren som inköpsansvarig på Fjällräven reste han i princip "jorden runt", men företrädesvis till Finland, Korea och Kina.

– En rolig tid, fantastisk, summerar Hans Nordin de åren.

Andra roliga arbetsminnen att bära med sig är tiden som hotellchef på hotell Lapplanda vid Riksgränsen. Bara att komma dit var ett äventyr.

– På den tiden fanns det endast förbindelse med järnväg dit, och jag glömmer aldrig när jag klev av tåget och försvann till axlarna i snö, berättar Hans skrattande.

Hotellgästerna bestod mestadels av manliga grupper som sysslade med fjällräddning och skidträning. Hans Nordin var redan då driftig och påhittig. Han tänkte till, ville ha lite "blandning på folket" så att säga och satte in en annons som inleddes med "Flickor, upplev en skidhelg, boka på torsdag ..."

– Jag hade inte en tanke på att annonsen kom in på Kvinnodagen. Och det här blev en helsidesgrej i Aftonbladet med vinklingen att "Lapplandia jagar flickor." Även Expressen tog upp annonsen, dock ”bara” halvsida, berättar han.

Ryktet om annonsen spred sig också till Norge och till tidningen Se. Följden blev att Hans Nordin ansågs som en mullig mansgris. Och allt detta för en liten, liten annons, för att locka mer folk till hotellet. Uppståndelsen kring annonsen gjorde också att han fick åka ner till styrelsen och Mats Carlgren och förklara sitt tilltag.

– Det blev ett fantastiskt år!

Affärerna gick alltså lysande trots Hans Nordins ”tilltag” eller kanske tack vare det.

Mer läsning

Annons