Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skugglekar och grafisk betong på Konsthallen

Torrnålsgravyrer för växthus, grafisk betong och en ökenvärld där människor smälter samman med sina skuggor. När Ann-Kristin Källström ställer ut på Härnösands konsthall uppstår oväntade möten.

Att leka med former är något hon gör med förtjusning. Baddräkterna är bara ett av många exempel. De är välskulpterade, de avslöjar en tung och yppig kvinnokropp. Men de döljer ingenting eftersom badaren blivit osynlig.

Blommorna, som reser sig ur marken, badar i ljus. Deras former återges med krispigt tunna linjer, det är nästan som om de håller på att upplösas i ljuset. Men skuggorna bakom dem är ytterst påtagliga, en Rorschachvärld av obesvarade gåtor, en djungel av gömda gestalter.

Annat är fångat i sin tyngd. Ballongen, i vanliga fall en färgglad vindlätt skapelse, hänger tung och svart som en rivningskula i en tråd alltför tunn för att klara vikten.

Eller de döda fåglarna, vanställda, spretande bortom igenkännlighet. I grafiken får de en monstruös skönhet, pånyttfödda och förvandlade, ödlelika varelser med obrukbara vingar.Kanske blir det fler fåglar, ett helt bestiarium av tysta berättelser, innan Ann-Kristin Källström samlat klart.

Eller amaryllisblommorna i snön, som fångats av isgnistret och landat likt tunga svarta fjärilar i allt det vita. Som vore de skuggor av sig själva.

Men Ann-Kristin Källströms värld är inte bara svartvit. I ett fotomontage från en resa till Kenya har hon fångat människor ur fågelperspektiv, stående med kameran på en balkong. De är alla på väg någonstans, med packning eller utan, med långa brådskande steg eller i maklig takt.

På den ena lyser middagssolen nästan rakt uppifrån så att skuggan faller som ett fladder under fötterna; på den andra lyser kvällssolen snett från sidan med långa strålar och den uttänjda skuggan saxar bredvid med spindellika kliv.

Pendangen till fotomontaget är en kollografi på kartong som återger samma motiv. Men här har världen reducerats till vitt ljus med fläckar av skugga; människornas kroppar och skuggor smälter samman, bildar kalligrafiska tecken på ett gåtfullt språk som man nästan, men bara nästan, kan läsa.

Utställningen pågår fram till 21 april.