Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så tränar Charlotte Kalla för att bli bäst igen: "Ska åka fort på VM"

Fyra medaljer blev det på hemma-VM i Falun 2015. Den gångna säsongen var pressen hög när största konkurrenten Marit Björgen var mammaledig men framgångarna uteblev. Nu har Charlotte Kalla klivit av landslaget och träningen inför nästa säsong är i full gång.

Annons

Den största skillnaden för 28-åringen, som har fem OS-medaljer och nio från VM, den här säsongen från tidigare är att hon står utanför landslaget. Trots det har hon fortfarande möjlighet att använda sig av landslagets resurser men framför allt tränar hon närmare sin personliga tränare Magnus Ingesson.

– Jag tror att det är viktigt att ha en närvarande tränare som jag träffar fysiskt. När det handlar om teknikarbete så vill jag kunna ses och stämma av för att ta avstamp framåt, säger Kalla i ett pressmeddelande från Craft.

Det kommer att handla om en stor mängd pass med rullskidåkning och löpning. Det kommer att bli många timmar med lågintensiv träning uppblandat med högintensiva intervaller. Blandningen av träningsintensitet eller så kallade intensitetszoner är viktig men det är ändå den lågintensiva träningen som utgör lejonparten.

Charlotte Kalla på Sognefjellet i maj. Nu är det barmarksträning som gäller.

– 90 procent av träningen är lågintensiv, kanske ännu mer till och med. Tre gånger i veckan kör jag intervallpass och det blir kanske två timmars effektiv intervalltid. Men det är ju väldigt lite sett till den mängd timmar jag tränar per vecka, säger Kalla i pressmedelandet.

Längdskidor och långlöpning för lågintensiv träning.

Under en vanlig barmarksvecka tränar Charlotte Kalla 15 till 30 timmar. Det sliter, inte minst på psyket, och fokus betyder mest av allt, inte minst för att träningen ska ge full effekt.

– Det är en mental process att hålla fokus under så lång tid och göra prioriteringar. För mig är det är viktigt att stanna upp och reflektera över vad jag gör med min tid och verkligen jobba med de saker som ska leda till utveckling, säger hon och fortsätter:

– Man kan ju också gå ut och göra timmarna och ha tankarna på något helt annat.

Är det jobbigt då? Ja, självklart. Men långpassen är bra: att springa på fjället eller i skogen njuter hon av, menar hon. Det är de kortare intervallpassen hon bävar inför.

– De är guldkornen på veckan men samtidigt är det väldigt skönt när de är gjorda. Det är vetskapen om att intervallpassen gör mig bättre som driver mig att göra dem.

Det finns två huvudsakliga syften med intervallpassen. Det är ett sätt att lära kroppen att syresätta musklerna på ett bra sätt, vilket ger mycket för en person som tränar så mycket som hon gör. Dessutom ger intervallpassen snabbhet och explosivitet, vilket lågintensiv långlöpning inte gör.

För att hålla fokus under de få sommarmånaderna och få ut så mycket som möjligt finns ett tydligt mål. 2017 körs VM i Lahtis - då ska Charlotte Kalla vara tillbaka i storform.

– Vinterns stora mål är att åka fort på VM, det är vad som driver mig.

Mer läsning