Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ:s hemsida fungerar åter

Annons

Både SJ:s hemsida och biljettbokning fungerar nu igen efter de tekniska problem som uppstod efter en brand i en datahall i går.

Det kan hända att folk inte har fått sina sms-biljetter, men då är det bara att kliva ombord och visa upp bokningsnumret, säger företagets presschef Dag Rosander till TT.

Även biljettautomaterna på stationerna är i gång, enligt Rosander.

Flera andra stora svenska sajter ligger dock fortfarande nere. Postens sida går inte att nå och på Systembolagets sajt går det inte att lägga beställningar.

Storstockholms lokaltrafik (SL) har fortfarande problem med den så kallade realtidsinformationen, de digitala skyltarna där det står när nästa tåg eller buss kommer.

Själva nedräkningen, hur många minuter det är kvar, fungerar inte, säger Christian Hoffman på SL:s presstjänst till TT.

Systemet fungerar på tunnelbanan, men inte på pendeltåg, bussar och lokaltåg. Hoffman har ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat.

Hemsidan och reseplaneraren är uppe, men störningsinformationen går inte att uppdatera och är därför felaktig.

Branden inträffade i går natt strax före klockan ett i IT-leverantören Evrys datahall i Tomteboda i Solna strax utanför Stockholms innerstad. Branden gjorde att det krävdes en omstart av systemet, och då upptäcktes ett fel.

Omstarten gick inte som planerat. Vid reparationstillfället hittades ett fel i programvaran, säger Geir Remman, kommunikationsdirektör på Evry, till TT. Det kommer nog att ta flera dagar innan allt är på plats för alla, säger Remman, men tillägger att kunderna har drabbats i olika hög grad.

Mer läsning

Annons