Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ rustar tåg för miljarder

Annons

SJ investerar cirka 3,5 miljarder kronor i en genomgripande förnyelse och omgörning av SJ-tågen X2000, som numera kallas SJ 2000.

Tågens teknik ska bli toppmodern och inredningen fräschare och finare, uppger SJ.

SJ 2000-tågen togs i bruk för över 20 år sedan och SJ har sedan tidigare talat om att det behövs en stor helrenovering av de över 30 tågseten med sex vagnar vardera.

Satsningen är en medveten hållbarhets- och miljöstrategi med återanvändning i stället för att bygga nytt, uppger SJ. De "nya" tågen kommer att minska energiförbrukningen med cirka 10 procent.

Den tekniska uppgraderingen kommer först, sedan väntar en komfortuppgradering, som innebär att resenärerna kommer att möta ett helt nytt tåg, enligt vd Crister Fritzson.

ABB ska stå för utförandet av upprustningen. Vid en pressträff på SJ:s huvudkontor i Stockholm signerade vd:arna för de två bolagen, SJ och ABB, ett avtal värt 1,4 miljarder kronor. Delar av produktionen kommer att förläggas till Sverige.

Det här kommer också att öka vår punktlighet. Vår totala tillförlitlighet kommer att öka, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

De första omgjorda tågen ska vara i bruk 2016.

ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer är nöjd med uppgörelsen: "Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet", skriver han i ett pressmeddelande.

På frågan varför SJ har väntat så länge med att modernisera tågen svarade Crister Fritzson att tågen varit i drift drygt 20 år, och att det är en normal tid för att göra en omfattande uppgradering.

Vi har naturligtvis gjort deluppgraderingar under åren.

Han ser inte att det skulle vara bättre att köpa helt nya tåg.

SJ 2000 upprustas till ett helt nytt tåg. Vi byter alla viktiga komponenter. Det är helt anpassat till svensk infrastruktur.

Enligt Fritzson har SJ testat alla tåg runt om i Europa, och inte hittat någon annan tågtyp som passar bättre.

Affären uppges vara en av de största i SJ:s 150-åriga historia.

Mer läsning

Annons