Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ får konkurrens på prestigesträcka

Annons

Tågtrafiken på Västra Stambanan, Stockholm-Göteborg, kommer nästa år delas upp på flera operatörer.

Det framgår av Trafikverkets tågplan för 2014.

SJ har hittills haft nära nog ett monopol på den viktiga sträckan. Nu kommer konkurrenterna MTR Nordic och Citytåg i Sverige att vara med om att dela på kakan.

Nyheter i tågplanen är också att SJ kör utökad trafik Västerås-Stockholm och på den sträckan står också Tågkompaniet för ny helgtrafik, samt att Hector Rail kör Sundsvall-Stockholm.

SJ återupptar trafiken mellan Malmö och Göteborg och i Skåne utökas trafiken med Pågatågstrafik på sträckorna Markaryd-Hässleholm och Kristianstad-Bromölla samt Krösatågstrafik på sträckan Växjö-Alvesta-Hässleholm.

Konkurrensen är jättebra för hela tågbranschen som kommer att stärka sin position och öka sin marknadsandel gentemot andra transportslag, säger SJ-chefen Crister Fritzson till TT. I stort sett är vi nöjda med tågplanen. Vi är tillbaka på Västkustbanan igen som är en de tre, fyra stora linjerna i Sverige.

Öresundståg har sedan april 2012 ensamt trafikerat Västkustbanan. Från och med tidtabellskiftet den 15 december kör SJ mellan Göteborg och Malmö/Köpenhamn sina snabbtåg SJ3000 och SJ2000 sju gånger om dagen i vardera riktning. Resan tar runt 2,5 timmar med stopp i Halmstad, Helsingborg och Lund.

Enligt Trafikverket hade 48 tågbolag ansökt om 7 200 så kallade tåglägen, det vill säga tider i spår. Det motsvarar 1,5 miljoner tåg eller runt 4 000 tåg per dygn.

När nu tågplanen är fastställd kan biljettförsäljningen starta.

Tågplanen träder i kraft den 15 december i år.

Svårigheten i år har varit konkurrensen på Västra Stambanan och reda ut det. Vi har inte haft den kniviga situationen förr att tre bolag söker samma trafik och har samma värde, säger Jonas Westlund, enhetschef försäljning på Trafikverket, till TT.

Sträckan Stockholm-Göteborg är den klart mest attraktiva för tågbolagen. Trafikverket hade aviserat hur avgångarna skulle fördelas och lät SJ, MTR och Citytåg själva komma överens i fördelningen av avgångar som alla ville ha.

Det löste de upp själva vilket var bra, säger Jonas Westlund.

Citytåg startar sin trafik på Västra Stambanan den 23 juni och MTR den 25 augusti.

Det tar sin tid att starta upp järnvägsverksamhet, konstaterar Jonas Westlund.

Antalet avgångar mellan de två storstäderna ökar kraftigt. Nu finns 39 avgångar på vardagar. I den nya tågplanen får SJ 38 avgångar, MTR 14 och Citytåg 6.

Alla tre bolag erbjuder snabbtågstrafik. SJ, som är ensamma om att ha lutande vagnskorgar, kan köra snabbare i kurvorna och klara sträckan på runt tre timmar i direkttrafiken. MTR och Citytåg tar ytterligare 15-20 minuter på sig.

Den fastställda tågplanen kan inte överklagas av eventuellt missnöjda tågbolag, enligt Jonas Westlund.

Mer läsning

Annons