Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SD satsar hårt på tv-reklam

Annons

Sverigedemokraterna trefaldigar sin valbudget jämfört med 2010 och satsar med sina 45-50 miljoner kronor nästan lika mycket som Moderaterna.

Partiet storsatsar på tv-reklam.

Vi satsar betydligt mer på tv-reklam än sist, cirka tre gånger så mycket, säger partiets pressekreterare Martin Kinnunen.

Störst valkassa har Socialdemokraterna med cirka 75 miljoner kronor, följt av Centerpartiet med 65 miljoner kronor och Moderaterna med cirka 50-60 miljoner kronor, enligt en kartläggning Expressen har gjort.

Men trots att stora summor läggs på tv-reklam och övrig reklam, så satsar också de två största partierna stort på direktkontakt genom dörrknackning. En metod som inte självklart är framgångsrik.

Tidigare undersökningar av vad partierna sade före och efter ett val visar att det inte gav det resultat man förväntat sig, säger professorn i journalistik Jesper Strömbäck.

Inspirationen kommer från USA och president Obamas valkampanjer. Men förutsättningarna skiljer sig åt mellan USA och Sverige.

Det avgörande är att man vet vilka dörrar man ska knacka på. Här har vi inte samma lagstiftning som tillåter den typen av registrering som finns i USA. När jag var där 2008 var det fascinerande att se att man visste vilka hus som var värda att knacka på och vilka som inte var det, säger Strömbäck.

Men han tycker att det i grunden är en riktig strategi att knacka dörr, om man vill förmänskliga politiken. Men största påverkan inför valet sker fortfarande genom massmedierna. Sociala medier växer i betydelse, men det gäller att använda dem rätt.

Det helt avgörande är att kunna göra en målgruppsanalys av vilka man vill nå och välja rätt kommunikationsvägar för olika grupper. Sociala medier fungerar bäst för att bygga nätverk och mobilisera sympatisörer, inte för att hitta nya väljare, säger Jesper Strömbäck.

Mer läsning

Annons