Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Schyman gör pr-kupp i valrörelsen

Annons

Gudrun Schyman, talesperson för Feministiskt initiativ (Fi), vill dansa in i riksdagen.

I vår, på bästa sändningstid, är hon en av deltagarna i TV 4:s "Let?s Dance".

En bra start på valrörelsen, säger hon. Med tanke på att Feministiskt initiativ varken har pengar eller personal, så är det här naturligtvis ett jättebra tillfälle, säger Schyman, som räknar med att hennes deltagande ska gynna partiet. Många tror att feminister är sura bitterfittor som kniper åt och hatar män. Nu får flera se att detta är både fel och fördomsfullt och det är en stor politisk gärning.

Andra partier får nöja sig med betala för att synas i TV 4. Den billigaste reklamsnutten kostar en miljon kronor och den dyraste sju miljoner plus moms. Därtill kommer kostnader för produktion.

Kulturutskottets ordförande Siv Holma (V) tycker att det sticker i ögonen att Fi får ett så stort utrymme.

TV 4 är en kommersiell kanal, men jag tycker att den borde dra lärdom av public service, och inte ge ett parti en så förmånlig position under en valrörelse, säger hon.

Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan tror också att Fi kommer att få stor uppmärksamhet, men han är tveksam till om det ger några röster.

Om det är en fördel eller nackdel beror väl på hur bra hon dansar. Och vi ska inte underskatta väljarna. De är mer seriösa än många experter tror, säger han.