Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Satsning på affärer – Norge i exportfokus

Norge är Sveriges största handelspartner, men kan bli ännu större enligt Business Sweden.

– Det är med affärer som med idrott. Man måste skapa sin egen strategi, säger Jonas Carlsson.

Jonas Carlsson är Business Swedens man i Örnsköldsvik. Det är han som företagare kan kontakta om de vill ha hjälp och stöd att lyckas med affärer utomlands.

– Jag träffar ungefär 100 företagare per år. Det handlar om Västernorrland och Västerbotten för min del, säger han och tillägger att Business Sweden är vad som tidigare kallades för Sveriges Exportråd.

I går stod just Norge i fokus när Företagarna och kommunen bjöd in till sin företagarfrukost. Jonas Carlsson berättade att just grannlandet i väster kan vara ett lämpligt objekt för företag som vill hitta in på exportmarknaden.

– För många företag kan det vara det första naturliga exportsteget. Ju mer man sedan tränar, ju mer kan man sedan lyckas, säger han och tillägger att runt hörnet finns en ännu större exportmarknad i Asien.

– Jag har själv varit kontorschef och vice handelssekreterare i Shanghai i ett par år, säger han och nämner inte minst att det handlar om världens mest snabbast växande ekonomi.

I första hand riktar dock Business Sweden blickarna mot Norge under våren. Bland annat genom flera workshops, där syftet är att göra exportsatsningar i grannlandet rakare, snabbare och effektivare.

– Vi vill hjälpa företag att ta första steget in i Norge. Det är ingen slump att företag som Anytec och Bungypump systematiskt tagit hjälp av oss, säger han.

Jonas Carlsson nämner, som ett exempel, på vad det kan kosta att anställa en norsk säljare.

– Mer eller mindre handlar det om en miljon kronor per år. Förmodligen kostar det mer än vad du som vd kostar här i Örnsköldsvik, säger han och påpekar att det finns andra lösningar, som just Business Sweden kan hjälpa till med.

– Vi representerar ju Sverige AB, säger han och upplyser att mycket av deras hjälp, som står direkt under utrikesdepartementet, är gratis eller rabatterad till 50 procent.

Han säger också att Norge är och kommer att förbli Sveriges största handelspartner, men att det finns exporthinder, som går att få bukt på.

I februari börjar den unika satsningen, med workshops i både Sundsvall och Örnsköldsvik.