Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Samtrans måste ändra kundfientliga regler för sjukresor – och behöver en kurs i vett och etikett

Annons

Ringde nu på morgonen till Samtrans i Ånge för att beställa en sjukresa. Blev då på ett rätt bryskt sätt upplyst om att sjukresor ska bokas minst två vardagar före ett besök. Detta var vid det här läget omöjligt eftersom jag fick ett brev först sent fredag eftermiddag och då redan hade åkt bort för helgen.

Jag pratade med Samtrans om detta under söndagen och fick då till besked att om jag ringde på måndag morgon skulle det ordna sig, vilket det också gjorde. Men ska jag verkligen behöva höja rösten för att Samtrans ska vara till för mig som kund? Knappast.

Det är alltså dags att Samtrans ändrar sina regler för bokningar. Om jag ringer måndag morgon ska de svara vänligt och tjänstvilligt – "då ska vi se hur vi kan ordna det", och inte "du skulle ha bokat resan två vardagar innan besöket".

Det är dags för de lokala taxibolagen att återta ansvaret för såväl färdtjänst som sjukresor.

Denna text och dessa regler måste snarast göras om. Frågan är väl hur lång tid det tar innan vi som kunder/patienter får till svar att vi ska boka färdtjänstresorna 1-2 veckor före en resa. Det är dags för de lokala taxibolagen att återta ansvaret för såväl färdtjänst som sjukresor. Att dessa beslut är fattade av fullt friska människor står mig helt klart efter måndagsmorgonens samtal med Samtrans.

Läs också: Insändare och sjukresor: "Varför nekas pappa färdtjänst – ska en cancersjuk själv köra till sjukhuset?"

Sammanfattningsvis vill jag alltså ännu en gång upplysa de ansvariga på Länstrafiken och Samtrans om att det är jag som är kund – Samtrans och Länstrafiken är till för kunderna och inget annat.

Avslutningsvis kan man ju fråga sig vad som hänt om detta varit en gammal dam eller herre, med svag hälsa. Nu är jag en medelålders man, visserligen med krånglande hälsa, men huvudet i behåll. Jag lät dem alltså inte köra över mig.

Efter måndagsmorgonens avsnäsning är det dags att Samtrans ordnar en kurs i etik, vett och etikett.

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Efter måndagsmorgonens avsnäsning är det dags att Samtrans ordnar en kurs i etik, vett och etikett. Vill dock säga att detta gäller enskilda personer och inte alla.

Sedan måste Samtrans bilar förses med anropssystem så att jag som kund slipper att stå timtals i mobiltelefon för att komma i kontakt med dem. Då jag är en av många med sjukbidrag – alltså med väldigt lite pengar – måste det räcka till alla utgifter och inte bara till samtal med Samtrans.

Avsnäst, ledsen och besviken kund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel