Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sahlgrenskas callcenter får kritik

Annons

Patienter på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg hänvisas till ett callcenter, Kontaktpunkten, med sina ärenden. Men problemen är stora - långa väntetider, remisser som försvinner och vårdpersonal som dröjer med att höra av sig, skriver tidningen Faktum.

Problemen gäller inte minst samtalen till psykiatrin.

Ja, vi hade väl felberäknat lite. Vi trodde vi skulle få runt 600 samtal per dag, men det ringde över 2 000 patienter, säger Kontaktpunktens verksamhetschef Jan-Olof Andrén till Faktum.

Mellan januari 2012 och december 2013 har 882 avvikelser och klagomål rapporterats. Två av fallen har Lex Maria-anmälts.

Det är katastrof för patienterna, vi protesterade redan innan de införde Kontaktpunkten men de ansvariga cheferna lyssnade inte på oss, säger en specialistsjuksköterska på bipolära avdelningen.

Mer läsning

Annons